Samtidigt som tillgången till datorer i skolan ökar så förekommer det stora skillnader mellan olika kommuner och skolor i landet. Enligt utbildningsminister Anna Ekström är det ett problem som kommunerna och friskolorna nu måste åtgärda. Olikheterna strider mot kraven på en likvärdig skola säger hon:
– De kunskaper som krävs i framtiden ska alla elever få del av oavsett vilka föräldrar man har, vilken skola man går i eller i vilken del av landet man bor. Det ska vara lika för alla, säger Anna Ekström som på fredagen besökte Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Härnösand.
Håller inte måttet
Å ena sidan finns det idag nästan en dator per elev i grundskolan, visar en färskt undersökning från Skolverket. Å andra sidan vittnar sju av tio rektorer i samma undersökning om eftersatta investeringar i digitala lösningar. Det rör sig om brister i kompetensutveckling, krånglande nätverk och it-hjälpmedel som inte håller måttet. Bara hälften av grundskolorna har tillgång till support samma dag.
Vid besöket i Härnösand fick utbildningsministern veta att det finns skolor som har svårt att ta till sig SPSMs stöd på grund av eftersatt it-stöd. De små glesbygdskommunerna tenderar att hamna på efterkälken.
Digital framtid
Om man som förälder är missnöjd med it-stödet i barnens skola tycker hon att man ska ta upp frågan med rektorer och kommunen eller friskolan.
– Här måste våra kommuner och friskolor nu se till att det finns bra verktyg. Dels för att eleverna som växter upp i en digital värld måste lära sig att hantera verktygen. Dels för att de nationella proven ska genomföras digitalt bara om några år. Då måste det fungera i alla delar av landet.
– Framtiden kommer att vara väldigt digital och då måste dagens elever kunna behärska verktygen.