– Det är ett systemfel i Sverige när människor ska behöva vara rädda för att svara i telefon för att inte drabbas av sånt här, säger John Lundström vars bröder drabbades av oseriösa telefonförsäljare. Foto: Fredrik Sandberg/TT, SVT

Johns bröder fick ett dyrt och onödigt abonnemang

Uppdaterad
Publicerad

Ringer någon dig och talar om dina telefonkostnader? Lägg på. Det är sällan seriösa försäljare. Bröderna Lundström i Ullånger har drabbats av – företaget Ringson.

John Lundström bor i en by utanför Ullånger. Hans bröder Sven och Lars bor kvar i föräldragården några kilometer bort.

I närmare femtio år har gården haft fast telefoni via Telia. Men så fick ena brodern ett samtal och allt förändrades.

– Det slutade med att han gick med på vad telefonsäljaren sa. Så nu har vi ingen fast telefoni i föräldragården, säger John.

Frågorna är många. Brodern som är sjuklig ingick ett avtal han inte behövde. Några papper finns inte och ångerrätten på en vecka skulle inte gälla då bröderna en gång haft företag – sitt jordbruk.

Många anmälningar

Ringson är välkänt på konsumentverket. Bolaget har 31 anmälningar mot sig sedan 2017 – men inget pågående ärende. Samtidigt ger konsumentverkets jurist, Niclas Ernebratt, visst hopp när det gäller ångerveckan:

– Det är riktigt att näringsidkare inte omfattas av ångerveckan vid muntliga avtal. Men samtidigt är det alltid kundens intention som räknas vid tecknandet av ett abonnemang. Så vill en person ha ett abonnemang som privatperson är det det som räknas.

”Systemfel”

John Lundström känner sig uppgiven. Hans bror lever i sviterna av sin diabetes där han hamnade i koma i höstas. John är säker på att brodern inte låtit sig övertalas i sin krafts dagar.

– Det är ett systemfel i Sverige när människor ska behöva vara rädda för att svara i telefon för att inte drabbas av sådant här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.