Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tre frågor om vad du har för rättigheter som konsument hos Detur Foto: SVT

Konsumentverkets råd till Detur-resenärer

Uppdaterad
Publicerad

Resebolaget Detur har ställt in all sin verksamhet för 2022. Beslutet har påverkat många och det finns stora frågetecken hos resenärerna som drabbats.

– Ställ krav på återbetalning, enligt paketreselagen ska du få tillbaka dina pengar, säger Hanna Bornstedt, vägledare på Hallå konsument.

Du har en hel del rättigheter när din paketresa har ställts in. Konsumentverket tipsar om att kontakta resebolaget skriftligen.

Om du är fast utomlands, ska du exempelvis inte behöva betala för ytterligare hotellnätter.

Hör Hanna Bornstedt, vägledare på Hallå konsument om vad du har för rättigheter som resenär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet