Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Två flickor omkom i den här järnvägskorsningen för tre år sedan. Hör reportern, och Trafikverket som motiverar varför korsningen inte finns med i deras lista på farliga övergångar. Foto: Peter Nässén/SVT

Korsningen i Söråker inte med på lista över farliga övergångar – trots skoterolycka där två omkom

Uppdaterad
Publicerad

Fem järnvägskorsningar i Västernorrland finns med på en lista över farliga korsningar som Trafikverket tagit fram. Däremot saknas korsningen i Söråker där två flickor omkom för tre år sedan.

Över hundra av järnvägens så kallade plankorsningar är så farliga att de genast måste åtgärdas. Det har Trafikverket konstaterat. Två stycken ligger i Örnsköldsviks kommun, ytterligare tre i Ånge, Kramfors och Timrå.

I Timrå ligger den aktuella järnvägsövergången i bostadsområdet Tallnäs. När SVT Västernorrland besöker platsen träffar vi en man som vill vara anonym, men som berättar hur han en gång för många år tog hand om en död man i närheten av övergången.

SVT granskar järnvägen

– Efter det har de satt upp ett staket här som du kan se, men det räcker inte, säger mannen.

Inga åtgärder efter skoterolyckan

Några kilometer norr om Tallnäs ligger korsningen där två flickor omkom för tre år sedan när tåget körde på den skoterpulka som flickorna åkte i. Den här järnvägsövergången finns inte med på listan.

– Nej, vi har valt att prioritera andra korsningar, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef.

I olyckskorsningen finns bara en liten stolpe med en lampa som lyser när man kan gå över men som släcks när det närmar sig ett tåg. Ett lite ovanligt system eftersom det annars brukar vara tvärtom, att lyset varnar.

– Men jag tycker det är bättre – tänk om lampan går sönder, då kan man bli lurad. Fast det är problem att se när solen skiner, säger markägaren som inte vill ställa upp på en intervju.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet