Foto: Åke Johansson

Medieprofessorn: ”Dramatiskt exempel på mediebranschens kris”

Uppdaterad
Publicerad

Lars Nord som är professor i politisk kommunikation på Mittuniversitetet säger att det är svårt att säga vad den kommande försäljningen av Mittmedia får för konsekvenser för läsarna.

– Det här är ett dramatiskt exempel på mediebranchens ekonomiska kris, när en stor mediekoncern har svårt att få lönsamhet. Så i en mening var det inte överraskande att någon förändring skulle komma att ske, säger han.

Han konstaterar att det inte är så många medieägare kvar i landet och att det är en konsekvens av att branschen har stora lönsamhetsproblem.

Fåtal ägare dominerar

– Det är egentligen aldrig bra för någon marknad att man har ett fåtal ägare som dominerar. För mångfaldens skull är det alltid bra med många olika röster. Samtidigt är det ju bättre att ha en ägare än att inte ha någon ägare alls, konstaterar Lars Nord.

Vad kan den här affären få för betydelse för läsarna?

– Svårt att säga, men de som nu pekas ut som tilltänkta köpare har alla erfarenhet av lokal tidningsutgivning. Man kan säga att det är ägare som är vana att ge ut tidningar, men vad de har för planer för Mittmedias tidningar får framtiden utvisa.

Intresse för lokala nyheter

– Men det finns ett intresse för lokala nyheter, så om man skulle överge inriktningen mot lokal journalistik så sågar man i de flesta fall av den gren man sitter på. Det handlar om att kunna utveckla den och få lönsamhet i det, vilket i sig är en stor utmaning idag.

En anställd på Mittmedia menar att det här kanske är räddningen för dem. Vad tror du?

– Någonting måste göras och det måste in nytt kapital, och det måste till en ägare som har en ökad ekonomisk styrka och som också har publicistiska motiv för det man gör. Så det är rimligt att ha förhoppningar på nya ägare i den här situationen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Mittmedia

Mer i ämnet