Statlig handbroms oroar

Uppdaterad
Publicerad

Sundsvalls stora transportsatsning, Logistikparken, kan gå om intet. Nu får man gå vägen via politiken för att ordna en lösning för Logistiken i kommunen.

Miljardprojektet Sundsvalls Logstikpark är en av de största satsningarna sundsvalls kommun gett sig in i. Tanken är att skapa ett stort transportnav mitt i Sundsvall där gods ska styras om från lastbil till järnväg och båt.

Men en rejäl näve grus har hamnat i planeringsmaskineriet – allt ser ut att bli kraftigt försenat, om det blir av alls.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

”Ett bra möte”

En delegation från Sundsvall besökte i veckan Stockholm och regeringskansliet i syfta att få fart på projektet. Förutom representanter från SCA och logistikparkenprojektet deltog även kommunalrådet Jörgen Berglund (M). Det blev en stund med infrastrukrurminister Catharina Elmsäter-Svärd.

– Ett bra möte, sammanfattar Jörgen Berglund (M). Jag hade inga illusioner om att få några klara besked direkt men tycker att vi fått framföra våra argument. Ministern och hennes medarbetare lyssnade och noterade.

Precis som i den högljudda ordväxlingen i brofrågan, handlar det i botten om vad staten anses ha lovat eller inte.

Tillskyndarna av Sundsvalls Logstikpark fick, om inte en chock, så åtminstone en rejäl överrasking när det stod klart att Trafikverket placerat utlovade, och helt avgörande,  järnvägsinvesteringar utanför den senaste nationella trafikplanen. Trots tidigare samförstånd.

Järnvägsinvesteringar

Nu hamnade den ena av dessa grundbultar i tidspannet 2020 till 2025, och den andra med byggstart mellan 2017 och 2019. 

Det duger inte, menar kommunalrådet Jörgen Berglund (M) som vill att regeringen nu tidigarelägger de helt nödvändiga järnvägssatsningarna.

På tisdagen träffar han infrastrukturministern tillsammans med VD:n för det kommunala bolaget Sundsvalls Logistikpark AB Åke Jonsson,  samt SCA:s Magnus Svensson. Trion ska även försöka få ministern att jobba för frågan om dubbelspår för Ostkustbanan.

När det gällde följetongen om broavgifterna passade delegationen från Sundsvall på att föra fram sina argument på nytt och att man är beredd att pröva frågan i domstol.

– Men huvudfrågan idag var ändå de järnvägsinvesteringar som sundsvallsområdet och ostkusten så väl behöver. I det korta perspektivet de järnvägsinvesteringar som behövs för att förverkliga logistikparken och i det längre perspektivet de investeringar i dubbelspår längs kusten som är helt nödvändigt. Vi fick inga löften men väl ett gott och lyssnande mottagande, säger Berglund.

Planer redan 2006

Nu gör man allt för att få staten att tänka om. Snabbt.

I Sundsvall tycker man nog att man dessutom väntat alldeles tillräckligt länge -  redan 2006/2007 skissades de första planerna upp som beskrev kommunen som ett blivande transportcentrum – ett nod i norra Sverige där transporthungrande industri och näringsliv kunde expandera kraftigt utan att Sundsvall för den skull skulle korkas igen av oändliga lastbilsköer.

Nej, styrningen skulle ske från godsbilar till järnväg och sjöfart. Klimatsmart och expansionsvänligt, var tanken.

Nord-syd och öst-väst.

Frågan är ju given – vad finns i själva mitten av de två linjerna?

Svaret är självklart: navet, centrum.

Sundsvall, kort sagt.

Självklart för den som vill se det.

Hittills största satsningen i Sundsvalls kommun

Det marknadsfördes som en satsning som i sig skulle skapa förutsättningar för nyetableringar och tillväxt.  Men det var defintivt ett lättare projekt att säga i konferensrummen än att göra, faktiskt och praktiskt. Sundsvalls Logistikpark, skulle det iallfall heta.

Det skulle komma att kosta, det var man på det klara med. Prislappen totalt sattes till 1, 2, eller möjligen 1,3 miljarder. Den största satsningen för kommunen hittills.

Men tanken var inte att skattebetalarna ensamma skulle släpa ihop till notan för detta  logistiska framtidsprojekt. – nej, skogsjätten SCA skulle vara med och dela, och så förståss staten, Trafikverket. Eller Banverket, som det ännu hette.

Skattepengar där med, förvisso.

Grönt ljus från fullmäktige

SCA beräknades stå inför en utveckling där dagens 28 000 närtransporter med lastbil per år skulle öka till närmast det tredubbla.

I en utredning som gjordes 2012 gjordes beräkningen att dagens 65 fartygsanlöp per år i Sundsvall skulle öka till 165.

Siffrorna fanns med i det underlag som skickades till kommunfullmäktige för att få grönt ljus för projektet.

Vilket man också fick i maj 2012.

Det återstod även att lösa frågan om godkännande av detaljplaner för hela området, men för en kort tid sedan beslutade Mark- och miljödomstolen att avvisa överklagandet från de boende i området som ville stoppa det man såg som skövlingen av ett unikt natur- och husområde i Sundsvall.  Flera av platsens unika sekelskiftesvillor hotades av byggplanerna.

Redan i april godkände regeringen kommunens ansökan om tvångsinlösen av fastigheterna.

Järnvägssatsningar själva grundbulten

Schaktmassor skulle skapa land av hav och ge plats för en stor containerhamn, en kombiterminal , nya järnvägsdragningar, nya vägar.

Utrymmen för magasiner, lager och logistikbyggnader.  Sundsvalls Logistikpark skulle sträcka sig från Ortviken i väster, längs strandlinjen i Petersvik, förbi värmeverket Korsta och upp mot Tunadal.

Men det gällde att spotta i de kommunala nävarna och börja jobba.

Dagens Tunadalshamn räcker ingen vart och trots att järnvägsspår korsar staden har de den problematiska egenheten att de aldrig riktigt möts.

Åtminstone inte på något transportlogistiskt effektivt sätt.

– Det handlar om själva grundförutsättningen för hela Logistikparken, säger Åke Jonsson, vd på det kommunala bolaget Sundsvalls Logistikpark AB.

Det han talar om är just järnvägen och planerna på det som kommit att kallas Bergsåkerstriangeln och Malandstriangeln.

Geometrisk metafor

För den som förvirras av den geometriska metaforen är det kanske begripligare att tala om sammanlänkning – dels mellan Ådalsbanan som går nord-syd och Mittbanan som sträcker sig från Sundsvall och Trondheim, och dels mellan Ådalsbanan och den järnväg som idag ringlar sig Alnösundet upp mot Timrå.

Den sistnämnda saknar dessutom elektricitet – men det skulle SCA ta hand om, var tanken.

Man ville hursomhelst få ett slut på den kostnads- och tidmässiga limbon där godståg backas och trängs och rangeras om i tid men framförallt otid.

Det fanns en överenskommelse med staten

– Utan de här satsningarna, blir det ingen Logistikpark, konstaterar Jörgen Berglund, moderat kommunalråd i Sundsvall.

Kommunen, med sina kommunala bolag och SCA pekar på en tidigare överenskommelse med staten, dåvarande Banverket.

Allt var klappat och klart, järnvägssatsningen skulle göras och vara klar 2017. En statlig angelägenhet.

Men det var då.

Nu är ett annat läge.

Hoppet ställs nu till att de nationella planer Trafikverket lagt fram fortfarande är just planer och förslag. 

Som kan rivas upp. Trots allt är inget klart innan riksdagen – efter årskiftet – har tyckt till om saken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Mer i ämnet