Bygget av ”Bergsåkerstriangeln” för precis ett år sedan – nu är den 1,7 kilometer långa förbifarten klar för tågtrafik. Foto: SVT

Bergsåkerstriangeln klar – en halv miljard för järnvägens förbifart

Uppdaterad
Publicerad

Sedan 2018 har bygget pågått men nu är den så kallade Bergsåkerstriangeln klar. Den nya 1,7 kilometer långa järnvägssträckan som kostat över en halv miljard blir en förbifart väster om Sundsvall  – det innebär färre godståg genom centrum.

In i det sista jobbades det på den senaste stora järnvägssatsningen i Sundsvall, Bergsåkerstriangeln, men från och tisdagen den 6:e juli ska godstågen rulla på den nya sträckan. 

Järnvägens förbifart – slipper vända i centrum

– Det är en milstolpe, tycker Håkan Åberg, projektledare på Trafikverket. 

Malands- och Bergsåkerstriangeln

– Transporterna blir snabbare och blir billigare, säger han.

Bergsåkerstriangeln fungerar som en förbifart som leder järnvägstrafiken i en båge från väster till norr och gör att långa timmertransporter inte längre behöver köras in och vändas i Nacksta eller på Sundsvalls central. 

Den nya 1,7 kilometer långa sträckan – som kostat drygt en halv miljard att bygga-  kopplas sedan ihop med Ådalsbanan strax norr om Bergsåkersbron.

Färre bomfällningar i centrum

Den nya förbifarten minskar även trycket på centrala Sundsvall där fällda järnvägsbommar återkommande stoppar upp trafiken. 

Nu blir stoppen färre när antalet tidsödande vändningar av långa gods och timmertåg minskar.

– Ja, absolut, säger Håkan Åberg

Den nya sträckningen är i första hand tänkt för godstransporter.  Det är enligt Trafikverket även en klimatsatsning eftersom mer gods kan köras på järnväg istället för med lastbil.

Den nya sträckan blir en förbifart väster om Sundsvall – och knyts ihop med Ådalsbanan strax norr om Bergsåkersbron. / Kartbild: Nyhetsgrafiken, Växjö

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Mer i ämnet