Foto: SVT

Nextjet: ”Lagen om alltings jävlighet”

Jens Harrysson, försäljningschef på Nextjet, har tillbringat en hel del av tisdagen och ringt runt till de passagerare som hamnade i Luleå i stället för Göteborg.
– Det är förstås jättebeklagligt men stämningen har ändå varit helt okej, säger han.

Passagerarna förstod ingenting, flygplatspersonalen likaså. Hur kunde 34 passagerare hamna i Luleå i stället för Göteborg? Jens Harrysson på Nextjet har själv rätt svårt att ta in det men han har i alla fall förklaringar.

– När man hör hur det låter känns det rätt konstigt, det var en rad olika faktorer som spelade in. Den här maskinen går från Luleå till Sundsvall och vidare till Göteborg för att sedan återvända. Hemmabasen är alltså Luleå. Den här kvällen var det dimmigt i Göteborg så piloten skulle vända tillbaka från Sundsvall. Tornet var med på det och den operativa sidan men någonstans blev det tokigt i kommunikationen mellan flygplatsen och flygbolaget, säger han.

Ringer runt

– På något sätt var det lagen om alltings jävlighet som trädde in.

Det var inte förrän vid landning som det gick upp för personalen på flygplanet att passagerarna trodde de åkte söderut men då var det för sent. Passagerarna fick övernatta i Luleå och under tisdagen har Nextjet kontaktat dem.

– Jag håller just på och ringer runt och erbjuder dem kompensation. Det är förstås jättebeklagligt det som hänt men stämningen har ändå varit helt okej, säger Jens Harrysson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

nextjet

Mer i ämnet