Ny metod för test av dyslexi

Publicerad

Som första kommun i Sverige provar Ånge en ny metod för att tidigt kunna fånga upp elever med läs- och skrivsvårigheter.

Den här veckan görs lästester på lågstadieeleverna i Ånge på löpande band. Tekniken är avancerad – men provet går på bara några minuter.

När eleverna läser bokstäver och ord på en skärm registreras ögonrörelserna – och utifrån det kan man sedan gör en första analys om den testade eleven har anlag för läs- och skrivsvårigheter och därmed behöver särskild hjälp.

Testerna kan göras så snart barnet lärt sig läsa.

När SVT hälsar på är det treorna på Björkbackaskolan som gör läsproverna.

Hög träffsäkerhet

– Den här metoden går ut på att vi tittar på ögonrörelserna under läsning, och sedan jämför vi läsinspelningarna vi får med ett stort material där vi vet vilka barn som haft läs- och skrivsvårigheter. Och genom det så kan vi genom en kortinspelning plocka ut vilka som kommer att få problem med läsningen, säger Gustaf Öqvist Seimyr, forskare på företaget Optolexia som tillämpar metoden och utför testerna på Ånges skolor.

Det är alltså första gången metoden provas på svenska skolelever.

Enligt Optolexia ska träffsäkerheten vara 95 procent. Men det är ingen fastslagen diagnostisering som görs med metoden. Undersökningen ger ett underlag – men det är ändå en tidig fingervisning.

Fånga upp

– Det är jätteviktigt att fånga upp de här barnen tidigt så att de får känna att de går framåt, att de lyckas, säger Ninni Henriksson, specialpedagog på Björkbackaskolan.

Frågan är då om skolan har resurser och möjligheter att möta upp de behov som kan visa sig finnas efter testerna.

– Ja, det tycker jag. När vi gör de här testerna har vi med våra speciallärare och specialpedagoger. Lärare är i grund och botten väldigt duktiga på att upptäcka barn som har svårigheter. Men med den här metoden kan vi kolla upp samtliga elever i årskurs ett till tre, säger Kent Ylvesson, skolledare i Ånge kommun.

Viktigt för självkänslan

Tredjeklassarna Cindy Skarp och Noa Zetterlund gjorde testet under torsdagen.

– Det var roligt. Lite pirrigt i början. Det var inte så jättesvårt, säger Noa.

– För dem som behöver hjälp är det väldigt bra att de forskar och så, säger Cindy.

Att få hjälp med att läsa och skriva är också väldigt viktigt för självkänslan. Det minskar också risken för att halka efter tidigt i skolarbetet.

– Det är jätteviktigt för att eleverna ska kunna bibehålla sin självkänsla. Hela skolsystemet bygger ju på att kunna läsa, säger Ninni Henriksson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer