Totalt är det 29 elever och sju lärare som åker från Sundsvall till Boden. Foto: Jennie Johansson/SVTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Nya yrkeschaufförer på gång

Publicerad

50 000 nya lastbilschaufförer tros behövas de närmaste tio åren. Men nya färska förare är på gång. Gymnasieelever från Sundsvall och Linköping kör i dagarna upp till Boden för att träna uthållighet bakom ratten.

En lastbilskonvoj med elever från Sundsvall och Linköping är på väg mot Boden under tisdagen. För eleverna från Vreta utbildningscentrum i Linköping är det 318 mil landsväg att köra. Syftet är att träna trafiksäkerhet och uthållighet bakom ratten, samt för att nätverka med andra skolor. Men det är också en bra sträcka att köra då landskapet skiljer sig avsevärt.

– Det är mycket svårare här, det är mer backar och långa nerförsbackar, det är en helt annan körteknik, säger eleven Moa Molin från Väderstad.

I snitt kör eleverna tre timmar i lastbilen och sen byts de av. Totalt är det åtta bilar, två från Sundsvalls gymnasium och sex från Linköping med 29 elever och sju lärare. Samarbetet började med att eleverna från Östergötland behövde någonstans att övernatta vid en tidigare resa, sen har lärare från de båda skolorna även varit gästlärare hos varandra.

Fler utbildningsplatser

Peter Lundberg är yrkeslärare på Sundsvalls gymnasium och berättar att de hade 33 sökande till 18 platser.

– Enligt Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) kommer det att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer de närmsta tio åren, säger Peter Lundberg.

På Vreta utbildningscentrum kommer man att utöka antalet platser från 32 till 50 kommande läsår, berättar yrkesläraren Sandra Petersson. Det är något som Peter Lundberg hoppas att man kan göra i Sundsvall också.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer