Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Transporter till och från fabriken måste passera smala vägar i villaområden, det oroar Yan Strömberg Juth. Hör honom här och vad samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Örnsköldsvik, Andreas Jansson (C) svarar på det. Foto: Thomas Sundberg/SVT

Oro för ökad trafik när gödselfabrik byggs i Köpmanholmen

Uppdaterad
Publicerad

Cinis Fertilizer har fått klartecken från Örnsköldsviks kommun att bygga en gödselfabrik på det gamla industriområdet i Köpmanholmen. Beslutet har rört upp känslor bland annat på grund av godstrafiken till och från fabriken.

Kustsamhället Köpmanholmen är efter industrinedläggningen numera ett villaområde med affär, pizzeria, skola och idrottsplats. Och så Herrgårdsparken, en konst- och naturpark med spår av ortens industrihistoria. Men efter decennier utan större industri ska nu en ny byggas. Det pratas om ett trettiotal jobbtillfällen när Cinis Fertilizer ska omvandla rester från processindustrin till grönt konstgödsel och salt.

Försämrad trafiksäkerhet

Boende i Köpmanholmen har lyft flera skäl till att inte bygga ny industri. Förutom de miljösynder som göms i marken och i fiberbankar i havet, oroas man över hur trafiksituationen kommer att förändras. Köpmanholmen kan liknas vid ett rutnät av vägar, de flesta små, som kantas av villor.

– Den tunga trafiken kommer ju att öka. All tung trafik som ska till industriområdet måste köra genom samhället och korsa bland annat Bruksvägen och andra småvägar. Nu på vintern är det inte speciellt lätt att möta den tunga trafiken. Så trafiksäkerheten för barn och unga, ja alla egentligen försämras, säger Yan Strömberg Juth.

Liten påverkan enligt beslut

Enligt samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Örnsköldsvik, Andreas Jansson (C), visar uträkningsmodeller att trafiksituationen inte kommer förändras nämnvärt när fabriken står klar.

– Vi har sett över det och gjort bedömningen att trafiken inte kommer att påverka i den grad att vi nekar bygglov. Det ska inte vara tillräckligt mycket för det.

Men Yan håller inte med om den slutsatsen.

– Vi har tittat på mängderna och försökt beräkna hur mycket som ska transporteras för det har inte presenterats hur stor ökningen kommer att bli.

Fotnot: I en tidigare video syntes bilder på Hummelviksvägen som inte berörs av transporterna, de bilderna är nu utbytta. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.