I Dingersjö söder om Sundsvall byggs dubbelspår Foto: Ylva Holmgren, SVT

Ostkustbanan får vänta på pengar

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har nu fastställt de ekonomiska ramarna för transportinfrastrukturen, vägar och järnvägar alltså.

Några större satsningar i länet syns inte till, regeringen följer i stort sett Trafikverkets förslag som vi kunde berätta om i augusti. Då konstaterades att det inte blir någon större satsning på Ostkustbanan och många företrädare för kommuner längs banan uttryckte redan då stor besvikelse över detta.

Den enda byggnation som kommer att ske på banan i Västernorrland är anläggande av dubbelspår mellan Sundsvall och Njurundabommen. En sträcka på två mil. Mellan Uppsala och Stockholm blir det fyra spår.

Långt kvar – pengar saknas

Jämfört med det första förslaget har regeringen lagt till 1,7 miljarder för att bygga dubbelspår på en knappt fyra mil lång sträcka norr om Gävle. Sträckan fanns redan med i det första förslaget, men då var bara 1,9 miljarder avsatta till projektet som beräknas kosta fem miljarder. Det saknas alltså fortfarande pengar till den sträckan.

Inom den här perioden, som sträcker sig fram till 2029, kommer alltså bara sex av de 27 milen mellan Sundsvall och Gävle att ha dubbelspår.

Kanske nästa gång

Den enda ljuspunkten för tågtrafiken i Västernorrland är att regeringen beslutat att Trafikverket bör göra bristanalyser och utreda Ostkustbanan inklusive Ådalsbanan, Gävle – Härnösand. ”Utredningsarbetet bör ha som målsättning att dessa stråk, noder eller motsvarande är så pass utredda att de kan övervägas i nästa planeringsomgång och planrevidering” skriver regeringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.