Parkeringsproblem kan bromsa utveckling

Uppdaterad
Publicerad

Det byggs för fullt på Norra Kajen i Sundsvall och en helt ny stadsdel växer fram. Men nu börjar det bli bråttom att lösa parkeringsfrågorna.

– Nu är vi verkligen fem i tolv. För två, tre år sedan när vi började teckna de här avtalen och erbjöd möjlighet då hade vi haft ett mycket bättre läge än vi har idag. Nu har vi ganska stora utmaningar om alla vill teckna parkeringsavtal, säger Hans-Åke Oxelhöjd som är fastighetsstrateg på Sundsvalls kommun.

Proppen gått ur

Kommunen har många gånger framhållit det positiva i att det äntligen byggs i Sundsvall. Särskilt på Norra Kajen, där det tog tid innan marken såldes och byggnationerna kom igång. Nu byggs det för fullt och intresset är istället stort. Men det ställer också kommunen inför nya utmaningar.

Norra Kajen

– Vi är glad att det går fort men det innebär också att man får en kortare planeringshorisont, och det är ju alltid lite svårt när någonting händer väldigt fort, säger han.

Stort behov

Det finns behov av runt 600 till 700 parkeringsplatser i området. Kommunen förutsätter att de flesta byggherrar själva ombesörjer eget garage under mark. Vilket också detaljplanen tillåter.

Men några har tecknat så kallad parkeringslösen. Det innebär att kommunen är skyldig att ordna parkering som de sedan tar ersättning för. Och nu får kommunen signaler om att några byggherrar tycker att det blir för dyrt att bygga under mark, och att kommunen kan bli tvungen att ordna fler parkeringar. Då är det ont om tid.

Kan bromsa utvecklingen

– Om alla vill teckna avtal med kommunen då hinner vi inte bygga och då bromsas tyvärr utvecklingen. Men just nu har vi bara tre avtal och det är det som är vår utgångspunkt, säger Hans-Åke Oxelhöjd.

Parkeringshus

Men efter ett möte med byggherrarna framkommer att fler har som intention att teckna avtal med kommunen. Politikerna har ju beslutat att det ska byggas ett eller två parkeringshus intill Heffnersvägen vid Norra kajen. Ett intill rötkamrarna. Men detaljplanen är inte klar och en flytt av rötkamrarna utreds och blir färdig först i vår. Så målet är ett färdigt parkeringshus om tre, fyra år. Alltså först efter att flera nya hus står klara för inflyttning. Under tiden blir det tillfälliga markparkeringar, på tomter där det hade kunnat byggas fler hus.

Byggherrarnas ansvar

Samtidigt framhåller Hans-Åke Oxelhöjd att det är byggherrarnas ansvar att ordna parkeringar åt sina hyresgäster. Förutom i de fall där husen står ute i vattnet och det inte går att bygga under mark. Annars kommer det att bli trångt på Norra kajen.

–  Då blir konsekvensen att människor inte kan flytta dit i slutändan, men där ska vi inte hamna för byggherrarna har fortfarande ansvaret att själva lösa parkeringar, och i sista hand kommer man till kommunen och om vi inte kan lösa det då så snabbt som man vill då måste man rätta sig efter det vi klarar av.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norra Kajen

Mer i ämnet