Snömängderna i skog och mark har lett till att framför allt olyckor mellan tåg och älg har ökat markant. I januari skedde i genomsnitt två älgolyckor med tåg per dygn. Foto: arkiv / montage

Rekordmånga älgolyckor med tåg i år

Publicerad

Som en effekt av de störa snömängderna ute i markerna har antalet älgolyckor inte minst i tågtrafiken ökat dramatiskt. Bara i januari skedde 60 älgolyckor med tåg i Västernorrland – alltså i snitt två per dygn.

De stora snömassorna har gjort att viltet söker sig till vägar där de kan ta sig fram lättare men det gör även att antalet viltolyckor ökat dramatiskt.

De flesta olyckorna i länet sker mellan rådjur och bil men ökningen av vilt påkört av tåg har också ökat.

 – Bara i januari i år har 60 älgkollisioner med tåg rapporterats. Det är väldigt längesedan vi hade så många, säger Roger Wiklander som är länsansvarig för jakt- och viltfrågor vid polisen i Västernorrland.

Utfodring en fara

Redan den 31 januari i år hade länet 109 rådjur- och 88 älgolyckor enbart på väg, det skriver Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Länsstyrelsen uppmanar nu att inte locka in vilt till bostadsområden. Det är många som utfodrar vilt och framför allt rådjur under vinterhalvåret. Om man vill mata viltet så ska man se till att ha god marginal till närmsta väg.

Anpassa farten

– Länsstyrelsen, polisen och länets kommuner gör med anledning av detta följande uppmaning till allmänheten:

– Anpassa hastigheten när du är ute och kör bil

– Respektera viltvarningsskyltarna

– Utfordring av vilt ska ske med omdöme

– Utfordring av vilt ska inte göras i närhet till väg eller järnväg (minst 500 meter ifrån)

– Hitta lämpliga platser för utfordring av viltet så att viltet inte behöver korsa väg eller järnväg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer