Ända sedan Voon begärde sig själva i konkurs har telefonerna gått varma på hälsocentralen, och de flesta som ringer är gamla Voon patienter.
– Vi har märkt av en lång telefonkö, den har varit full sedan i morse. Folk ringer och har frågor, säger Susanne Johansson.
300 personer
Strax innan lunch på fredagen var det cirka 300 personer som redan hunnit skriva över sig till hälsocentralen i Sollefteå.
– Vi tappade många förut när Voon hade en kampanj om att få över folk till sig, men nu ser det ut som om många kommer tillbaka, säger Susanne Johansson.
Vill avvakta konkursförvaltaren
Man har därför förstärkt med personal för att kunna ta hand om det nya tillflödet med människor. Men ännu har man inte vidtagit några andra åtgärder efter beskedet i torsdags.
– Vi vill avvakta tills konkursförvaltaren har träffat vårdval och se hur det går. Sedan finns ju möjligheten att en ny privat aktör skulle kunna ta över. Vi får se, säger Susanne Johansson.