Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Skatteverket om dödförklarade Örnsköldsviksbon: ”Det är hemskt men väldigt ovanligt”

Uppdaterad
Publicerad

Hur kunde en man från Örnsköldsvik bli dödförklarad av Skatteverket när han i själva verket var livs levande?

– Det är jättetråkigt att det hänt och hemskt att det kan förekomma men det är väldigt ovanligt, säger Vjera Catovic som är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

När sjukvården rapporterar in dödsfall till Skatteverket sker det i drygt hälften av fallen digitalt, men det finns också möjlighet för läkare att använda en blankett från Socialstyrelsen.

– Systemen är ju säkra men det finns folk som är påhittiga och kommer på idéer, säger Vjera Catovic.

Ingen kontroll

I fallet i Örnsköldsvik har någon använt en pappersblankett och utgett sig för att vara läkare och skickat ett falskt dödsbevis. Vjera Catovic säger att Skatteverket är en registrerande myndighet och att man inte har möjlighet att kontrollera att det verkligen är en läkare som skickat ett dödsbevis.

– Den kontrollen kan inte vi göra.

Vill att fler använder e-tjänst

Samtidigt ska blanketterna inte vara enkla att få på tag på, säger hon.

–  Vi har en e-tjänst som läkarna använder som är kopplad till deras journalsystem, så anmäls det via den så är det en läkare som gjort anmälan. Numera finns inte blanketten tillgänglig. Den har funnits tidigare på Socialstyrelsens hemsida.

Socialstyrelsens roll

På Socialstyrelsens webb framgår att man inte längre tillhandahåller blankett för dödsbevis på sajten. Däremot framgår att den går att beställa via e-post. När någon avlidit skickas ett dödsbevis till Skatteverket och ett dödsorsaksintyg till Socialstyrelsen.

Rutiner vid dödsfall

Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset ska lämnas till Skatteverket och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget kan skickas in via en digital intygstjänst eller via post till Socialstyrelsen.

Den första oktober gjorde Socialstyrelsen om rapporteringen om dödsorsaker. Tjänsten på sajten upphörde och istället hänvisas till Ineras elektroniska tjänst.

Då e-tjänsten hos Socialstyrelsen inte kan användas för dödsfall där personnummer eller samordningsnummer saknas hänvisar de till pappersblanketter i dessa fall.

Det går alltid att rapportera genom att skicka in dödsorsaksintyg och dödsbevis på papper till respektive myndighet.

källa: Socialstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.