Börje Lindholm, platschef på Örntaxi i Örnsköldsvik, menar att taxiförarna tydligt märker av svarttaxiverksamhet via Facebook. Foto: SVT Anna Quayle

Taxi: ”Man tar arbetstillfällen och inkomster”

Illegal taxiverksamhet på Facebook omsätter upp mot en halv miljard kronor totalt i hela landet. Det enligt en undersökning som Taxiförbundet gjort.
I Örnsköldsvik är Örntaxi upprörda över situationen.

I en sluten Facebookgrupp kan medlemmar i Örnsköldsvik beställa skjuts mot betalning. Något som taxiförarna tydligt märker av.

– Det vi tycker upprör mest det är att dels tar man arbetstillfällen och inkomster från den näring som på ett lagligt sätt ska utöva taxiverksamheten, men sedan vet den som sätter sig i en svarttaxi inte vad det är för förare som sitter bakom ratten. Har föraren körkort? säger Börje Lindholm, platschef på Örntaxi i Örnsköldsvik.

”Gör det inte för att djävlas”

En av de som kör i en Facebookgrupp i länet säger till SVT Västernorrland att man borde fundera över varför folk väljer att åka svarttaxi framför laglig taxi.

– Vi gör inte det här för att djävlas med taxichaufförerna. Jag kör för att tjäna lite extra och för att folk ska kunna ta sig hem tryggt och säkert, säger hon.

Bristande polisinsats

Polisen har svårt att komma åt problemet med svarttaxi. De som åker inte vill vittna mot den chaufför som de själva har anlitat. Men Börje Lindholm menar att det finns andra sätt.

– Det finns gator här i stan där det är fordonstrafik förbjuden vissa tider på dygnet. De här svarttaxifordonen, de kör in på de gatorna och det borde man beivra. Det är lätt att bötfälla bilister som bryter mot trafikregler, men det sker inte heller i någon stor utsträckning, menar han.

Förlorade skatteintäkter

Enligt Taxiförbundets utredning ”Svarttaxins framfart på Facebook”  har grupperna 90.000 medlemmar i hela landet och är mer organiserade än vad som tidigare rapporterats. Uträkningar visar att det handlar om mångmiljonbelopp som aldrig redovisas. Bara i Göteborg och Kungsbacka kan det vara ett skattebortfall på 45 miljoner per år, enligt Taxiförbundet.

– Jag tror att det är en attitydfråga från många håll. Vi kanske inte ska acceptera att det är bara att sätta sig i vilken bil som helst och betala en slant för att ta sig hem. Man får lösa det den lagliga vägen om man vill åka säkert och tryggt. Eller också måste föräldrar ställa upp och skjutsa sina ungdomar och hämta dem på stan, säger Börje Lindholm.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer