Både SVT Västernorrland och SVTs riksnyheter har fått många Facebookreaktioner på historien om den 82-åriga kvinna från Sundsvall som fått sitt konto länsat på 250 000 kronor av telefonbedragare. En historia som berättats av kvinnans barnbarn Emma Nordin.
”För jävligt! :( Hoppas hon får tillbaka pengarna!”, skriver en.
”Mycket dåligt av Nordea att inte ställa upp och hjälpa denna kvinna som varit kund där sedan hon var 15 år”, skriver en annan.
”Bör hållas skadeslös”
”...Jag hoppas verkligen att den gamla damen hålls skadelös och får tillbaka sina pengar”...”Banker borde ha ett kontrollsystem för alla över 70. Det går att ringa och ställa en fråga om den gamla har för avsikt att tömma sitt konto?” är andra inlägg
Bankväsendet i stort får också en släng av sleven i kommentarsfälten.
”...Det är trots allt bankerna som har tvingat kunderna in i denna situation. Och dessutom tar betalt för att kunden ska göra deras jobb...” menar en skribent.
”Bankerna har ansvar”
”Bankens varningssystem borde ju informera någon ansvarig INNAN en gammal tants sparkonto töms och pengarna skickas till 15 olika mottagare!” menar en annan.
”Att säga att bankerna inte har ett ansvar är löjligt. De kan utforma sin tjänst så att bedrägeri minskas men väljer att inte göra det” är ytterligare en åsikt. Och:
Försvarar bankerna
Andra är av en motsatt uppfattning:
”Har man själv knappat in koder & grejer, hur kan man då anklaga banken för att göra fel? Med tanke på alla varningar & reportage borde ju folk kunna tänka sig för...”.
”Det egna ansvaret?”