Marwan och Gun-Britt Fayad hemma i köket i Maland Foto: Anna Beijron SVT

Tvingas bo kvar trots läkarintyg: ”Vi orkar inte mer”

Uppdaterad
Publicerad

Båda makarna har styrkt sin begäran om tidig inlösen av huset i Maland med läkarintyg – men det hjälper inte. De känner sig överkörda och orkar inte ta hand om sitt stora hus och trädgård. Trafikverket har gett dem rådet att anlita skottnings- och trädgårdshjälp i stället.

– Det är som ett skämt hur de beter sig mot folk. Vi är båda pensionärer och hur ska vi ha råd med trädgårdsmästare, undrar Gun-Britt Fayad.

Hon och maken Marwan har bott i den stora villan i Maland i snart 35 år. De fyra barnen är vuxna och utflugna och paret har gått i pension. Båda lider av sjukdom och krämpor.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Känner sig maktlösa

– Jag har knäproteser och har besvärligt att gå och klättra i stegar. Min fru Gun-Britt har haft en stroke och är reumatiker så vi vill gå vidare med vårat liv. Vi hade hoppats och trott att det skulle påverka deras beslut men det verkar inte ha gjort det.

Makarna Fayads hus på Polarisvägen Foto: Anna Beijron SVT

I flera år har de velat flytta till något mer lättskött, men kan inte sälja eftersom järnvägen ska gå rakt över tomten. Och Trafikverket vill inte lösa in huset i förtid.

Nej från juristerna

– Vid prövningen i våras kom det fram ett nej från våra jurister, säger Trafikverkets projektledare Håkan Åberg.

Trafikverkets projektledare Håkan Åberg Foto: Anna Beijron SVT

Trots att Trafikverket sedan en lagändring 2013 har både en möjlighet och en skyldighet att i undantagsfall lösa in fastigheter i förtid, har det inte skett i det här fallet. Riktlinjerna säger att ”mycket ömmande situationer” och synnerliga skäl måste föreligga. Som t ex skilsmässa, arbetslöshet och ”andra omständigheter”

– Enligt deras jurister måste man vara död eller ha gått igenom skilsmässa. Det är så sjukt så det går inte att beskriva, säger Gun-Britt.

– Jag tycker att det här absolut borde vara en annan omständighet som de behöver ta hänsyn till, menar Marwan. 

Ny prövning på gång

Håkan Åberg på Trafikverket säger att man är medveten om parets svåra situation och att man inte misstror varken läkarintygen eller deras vilja att flytta. Men hänvisar till juristernas tolkning av lagen.

Ett av de två läkarintyg som paret skickat till Trafikverket Foto: SVT

– Tyvärr ser ju lagstiftningen ut så men nu när vi kommit längre i processen ska vi ta upp det till prövning igen senare i november. Vår markförhandlare pratar med juristerna som för fram det till regiondirektören som är beslutsfattare, berättar han. 

20-tal hus i vägen

22 hus ska lösas in i Maland för att ge plats åt den nya järnvägen för godstrafiken. Trafikverket har avsatt totalt 80 miljoner kronor för att ersätta de intrång som blir nödvändiga. Dit hör inlösen av bostadshus.

Men hur mycket var och en får är oklart i nuläget. Och pengarna är oåtkomliga för de boende så länge järnvägsplanerna inte vunnit laga kraft. Om inte Trafikverket säger ja till begäran om tidig inlösen på grund av synnerliga skäl.

Elektrifieringen av järnvägen i Tunadal och Maland och de nya anslutningarna i Maland och Bergsåker är en förutsättning för de omdiskuterade planerna på en logistikpark i Sundsvall.

Tidig inlösen

Genom nya bestämmelser i väglagen och lagen om byggande av järnväg infördes 2013 en skyldighet för Trafikverket att i undantagsfall lösa in hel eller delar av fastighet på fastighetsägarens begäran. Även om det inte finns någon gällande väg- eller järnvägsplan.

En fastighetsägare som drabbas orimligt hårt ska kunna beviljas förtida inlösen om situationen bedöms mycket ömmande. Men det krävs synnerliga skäl. Dit hör t ex skilsmässa, arbetslöshet, dödsfall och andra omständigheter. (källa: Trafikverket)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Mer i ämnet