Totalt handlar det om 73 glasrutor, som krossades någongång under den gångna helgen. Arbetet med att ersätta dem är påbörjat och kommer att pågå under kommande veckor.
– Vi gör det så fort vi kan. Vi hade inte tillräckligt många glasrutor i lager, men hoppas att de flesta ska vara utbytta senast nästa vecka, säger Anita Norrby Carlsson, enhetschef för planering och utveckling på kollektivtrafikförvaltningen vid Region Västmanland.
Hon kan inte uppge exakt kostnad för de nya glasrutorna och städningen av resterna efter de gamla, men hon är bedrövad.
– Jättetråkig. En kostnad som hade kunnat läggas på någonting bättre. Det värsta är att det drabbar resenärerna, som nu tvingas stå oskyddade från vädret, säger hon.
Det händer då och då att någon enstaka busskur får rutor krossade, men inte i den här omfattningen.
– Det krävs ordentligt våld, de går ju inte bara sönder av sig själva, säger hon, men har ingen uppgift på hur det har gått till i de här fallen.
Det finns så kallat okrossbart glas med en längre livslängd, men till ett dyrare inköpspris. Det är dock ingenting man har övervägt.
– Hittills har vår bedömning varit att det glas vi använder är mest ekonomiskt. En nackdel med okrossbart glas är att det kan repas och då kan det bli svårt att se igenom.