Arbetssökande möts av nya regler när Arbetsförmedlingen ska spara pengar

Uppdaterad
Publicerad

Under 2019 har Arbetsförmedlingen tvingats genomföra en rad förändringar i sitt regelverk och system.

– Vi har fått minskade resurser och vi var tvugna att förändra våra arbetssätt för att effektivare kunna hjälpa våra kunder, säger Oxana Sundkvist som är verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen i Västmanland.

En av förändringarna upptäckte trebarnspappan Sarmad Amanuel när han bröt benet och skulle sjukanmäla sig.

– Från 1 januari har vi förändrat sjukanmälan för de som deltar i program, nu ska man sjukanmäla sig till Arbetsförmedlingen i stället för Försäkringskassan.

En ny regel som Arbetsförmedlingen menar att de informerat sina kunder om. Sarmand Amanuel skickade in sin sjukanmälan för sent och till fel myndighet vilket ledde till att han förlorade hela sin ersättning som han betalade hyra och familjens viktigaste utgifter med. I sviterna av den här händelsen har han försökt få kontakt med sin handläggare på Arbetsförmedlingen men blivit informerad om att han inte längre har en handläggare.

– Vi har gått till ett mer digitaliserat arbetssätt, så istället för att ha en personlig handläggare så hanteras kundens ärende av flera handläggare som kan hjälpas åt.

Allt fler av Arbetsförmedlingens tjänster erbjuds digitalt. Tanken är att de fysiska mötena ska bli färre. Bakgrunden till förändringen är att Arbetsförmedlingen har fått minskade resurser och behöver effektivisera sitt arbete.

Har ni sett några effekter av det här arbetet?

– Det finns ingen statistik än men visst syns det att vi gör om och att det påverkar våra kunder men jag kan inte säga något konkret. Vi är mitt i förändringen, säger Oxana Sundkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.