2017 blev ett dystert år för båtägare. 2 800 motorer försvann, en ökning med sex procent från året innan. Årets tre första månader tyder på en minskning, enligt uppgifter från Brottsförebyggande rådet och polisen.
– Men det är ändå fruktansvärda siffror jämfört med för två, tre år sedan. Så det är ingenting att fira, säger Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade stölder vid polisen.
Lämnar landet
Minst 80 procent av båtmotorerna som stjäls lämnar landet, bedömer polisen.
– Chansen att vi hittar stulna motorer i Sverige är försvinnande liten. I de fall vi hittar någon är det i utlandet, det kan vara någon spårsändare som blir aktiv. Förra hösten fick vi en signal i Vilnius i Litauen där vi hittade 37 motorer. De kom från Sverige allihop utom två, säger Carlsson.
Stort intresse för stöldmärkning
Stöldskyddsföreningen ser ett ökat intresse för stöldmärkning av båtmotorer med dna, rfid-chip, mikropunkter, id-nummer och qr-kod.
-Vi rekommenderar att man märker sina saker, dels för den avskräckande effekten och dels för att det framför allt ökar chanserna att koppla tjuven till ett brott. Det hjälper ju också dig att få tillbaka motorn, säger Lina Nilsson på Stöldskyddsföreningen, som också rekommenderar båtsamverkan där man turas om att patrullera på båtplatsen.
Viktigt med snabb identifiering
Rino Carlsson säger att bara några få procent av de stulna motorerna återfinns. Från polisens horisont är det viktigt att snabbt kunna kontrollera om en motor är stulen, om man hittar misstänkt stöldgods eller får en förfrågan från utländsk polis.
-En del dna-märkning ska man skicka in på prov och då får man svar efter två veckor, men vi behöver i princip svar när vi står där på trottoaren, säger han.
Om en id-handling på en motor är kopplad till ett tillgängligt, sökbart register kan polisen också ta kontakt direkt med ägaren, som kanske inte ens är medveten om att motorn är stulen.
-Då kan det bli riktigt effektivt, säger han.