Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör experten: ”Ett tydligt exempel på att undervisningen inte är utformad av en lärare” Foto: TT / Christina Teuchler

Expert reagerar på autistiskt barns skolgång: ”Det är katastrofalt”

Publicerad

Teas son gick på Nyckelbergsskolan i Köping under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare. I dag kan den tioåriga pojken varken läsa eller skriva.
– Det är katastrofalt. Det är en sak att man har assistenter vägleder pojken, men all undervisning i skolan ska vara lärarledd, säger Agneta Söder, intressepolitisk talesperson för Autism- och aspergerförbundet.

Teas son har svår adhd och autism, därför har han fått tillbringa fyra år på den så kallade Åbergsskolan. Enligt Tea har han inte blivit bemött på rätt sätt eller fått någon lärarledd undervisning.

Agneta Söder som är intressepolitisk talesperson för Autism- och aspergerförbundet berättar att barn med autism ofta möts av skolpersonal som inte vet hur personer med autism fungerar.

– Delar av det Teas son fått utstå är tyvärr inget ovanligt, berättar hon.

Pär Ellmin, som är grundskolechef i Köping, kan inte svara på varför pojken inte fick någon undervisning.

– Jag kan som sagt inte uttala mig om det har varit så eller inte, eftersom jag började här i augusti. Om det har pågått under flera år kan ju ingen se det som något lyckat.

Hör mer av Agneta Söder i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer