I halkan i fredags var det nog många som tackade sin lyckliga stjärna att de hade dubbdäck, men faktum kvarstår – däcken är farliga för oss.
I Västerås tätort överskrids miljökvalitetsnormen i luften när det kommer till partiklarna PM10, som kommer av just dubbdäck. Trots detta anses ett förbud vara svårt att genomföra.
– Man måste titta på de lokala förutsättningarna. I Stockholm har man till exempel haft mycket höga halter av partiklarna i luften och där förbjudit användning av dubbdäck, säger Åsa Coenraads (M), riksdagsledamot.
– Det går inte att göra på samma sätt här då samma förutsättningar inte råder i till exempel Norberg som i Västerås tätort, fortsätter hon.
Förkortar livslängden
Forskare är eniga om hälsoriskerna däcken innebär. När halten små partiklar i luften stiger ökar dödligheten i luftvägs-, hjärt- och kärlsjukdomar.
– De är farliga för oss. På vissa håll förkortar det livslängden med upp till ett år, säger Markku Rummukainen, professor i klimatologi vid Lunds universitet.
Förbud i Stockholm
Länsstyrelsen har mätt partikelhalten i Västerås, Köping och Sala, men tillräckligt med data finns ännu inte för att säkerställa kvalitén i luften.
Dock anses i luften vara lika partikeltät som på till exempel Hornsgatan i Stockholm där ett förbud fördes in för några år sedan.
Att ha dubbdäck framförs ofta vara det mest trafiksäkra alternativet vintertid.
Men säkerheten då?
– Studier visar faktiskt att man som förare tar det lugnare om man kör utan dubbdäck. Det händer, ursäkta uttrycket, av bara farten, säger Markku Rummukainen.