– Vi ser det redan i dag och vi ser att om 6-8 år kommer vi att ha svårigheter i Västerås, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.
– Västerås växer, regionen växer och det gör ju att det blir väldigt mycket mer trafik, både genomfart och långväga, men även väldigt mycket kortväga trafik. Det är vad den här utredningen ska visa, vad som kan vara effektivt att göra.
Fokus på olycksdrabbade moten
Ett av fokusen i utredningen kommer att vara på de olycksdrabbade moten över E18, till exempel Skallbergsmotet. Som SVT rapporterat har det varit uppe för diskussion flera gånger i samband med att olyckor inträffat, framförallt med cyklister och gående.
Surahammarsvägen förbi Erikslund och Bergslagsvägen från Hökåsen in till Skallbergsmotet tas också med i utredningen som ska vara klar under det här året.
När kan konkreta åtgärder bli verklighet?
– När vi vet vilka åtgärder det handlar om ska de kostnadsberäknas och så får vi se hur vi får in dem i plan och budget.
– En del kanske är ganska små saker och insatser som kan göras ganska snabbt. Ska det vara större åtgärder brukar det oftast ta lite längre tid, Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.
Se mer om vilka vägsträckningar det handlar om i klippet.