Konsumentvägledningen rekommenderar skriftliga avtal. Foto: TT

Otydligt kontrakt leder till konflikt

Publicerad

Den privata fastighetsägaren Björn Eriksson fick en karta av Mälarenergi med markerad anslutningsplats till avloppet. Men det är inte ett kontrakt, menar Mälarenergi som nu grävt på annat ställe. Det är bara en karta.

– Vi var överens om att avloppet ska dras in som det är markerat på Mälarenergis karta jag fick. På den sida huset det är närmast från kök och badrum, säger fastighetsägaren Björn Eriksson.

Enbart muntliga avtal

Använder Mälarenergi inte skriftliga kontrakt i Munga för vatten och avloppsanslutningen?

– Nej det är bara muntliga avtal. Det är 279 hushåll så det skulle bli för många kontrakt. Vi har pratat med varandra,  säger projektledare Glenn Holmgren.

När Mälarenergi sedan började gräva på motsatt sida om huset än markerats på kartan – vilket medför att Björn inte kan ansluta avloppet till kök och badrum som han tänkt – står ord mot ord.

– Jag har polisanmält dem nu, säger Björn. För olaga intrång och att de gräver på min mark där de inte har lov.

Hur kommer det sig att ni nu lägger avloppet på motsatt sida om huset, än det är utsatt på kartan Björn fått?

– Det är en gammal karta. Sedan dess har jag pratat med Björn, då den nya anslutningsplaceringen passar bättre för oss med angränsande fastigheters anslutning. Han skulle fundera på saken sa han, och sen hörde han inte av sig, säger projektledare Glenn Holmgren. Då grävde vi.

Mälarenergi grävde, utan ny överenskommelse

Husägaren Björn Eriksson menar att han har ringt till Glenn Holmgren på Mälarenergi, men inte lyckats få tag på honom, och då lämnat meddelanden om att det är första markeringen som gäller.

– Nu är det grävt redan. Det skulle kosta oss 150.000 kronor att ändra till där vi först markerat att vi ska gräva, säger Glenn Holmgren.

Mälarenergis avdelningschef för marknad och distribution, Frida Nolkrantz, kommenterar att  de inte använt enskilda skriftliga kontrakt för att de enligt beslut i kommunfullmäktige är skyldiga att förse alla tomter med V/A, så det är inte den enskildes beslut.

– Innanför verksamhetsområdet där det finns utbyggt kommunalt vatten och avlopp behövs inga skriftliga avtal, men utanför så bygger tjänsten helt på det.

SVT Västmanland har kontaktat konsumentvägledare Cecilia Collin för att få hennes perspektiv:

– Vi förespråkar skriftliga avtal även om det inte finns något lagkrav. Det underlättar ur bevisbördessynpunkt.

Detta gäller vid muntliga avtal

  • Bevisbördan ligger hos den som hävdar något
  • Skriftliga kontrakt och muntliga är båda lika bindande
  • Spara mejl, sms och foton ifall ni blir oense
  • Som missnöjd konsument skriv till företaget och fråga med vilken rätt de gör såhär, spara skriftligt svar

Källa: Konsumentjuridisk rådgivning, Västerås

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.