Lista: Så mycket hjälp får konsumenterna i Västerås

Uppdaterad
Publicerad

Kan man få tips och råd när man ska köpa en begagnad bil? Hur tar man sig fram i djungeln av telefonabbonnemang? För de frågorna finns kommunernas konsumentvägledning. Men möjligheten att få hjälp ser olika ut i våra kommuner. Det visar en ny rapport från Konsumentverket.

I dagarna, 13-15 maj, äger konsumentdagarna rum i Örebro. I samband med detta släpper Konsumentverket sin nya rapport över hur tillgången på konsumentvägledningen ser ut i landet.

Samtliga kommuner i Västmanlands län har konsumentvägledning. Det är bara Fagersta som hamnar under riksgenomsnittet. De nästan 13.000 invånarna får dela på sex timmars konsumentvägledning per vecka.

Kungsör är den kommun i länet som erbjuder mest konsumentvägledning med 3,82 minuter per invånare och år. Sämst möjligheter till tips och råd har invånarna i Fagersta som i snitt erbjuds 1,45 minuters rådgivning per invånare och år.

Så mycket konsumentrådgivning får du:

Kommun       Minuter per invånare

Arboga                     2,31

Fagersta                  1,45

Hallstahammar     2,01

Kungsör                   3,82

Köping                     3,71

Norberg                  2,23

Sala                          2,72

Skinnskatteberg   2,83

Surahammar         2,54

Västerås                 3,34

Riket                         2,01

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.