Anders Röhfors (M) kommunstyrelsens ordförande Foto: SVT

Medåkers skola föreslås läggas ner – utan folkomröstning

Uppdaterad
Publicerad

Arboga kommun går vidare med förslaget om ny framtida skolorganisation. Det innebär flera saker; däribland den omtvistade nedläggningen av Medåkers skola.

Under tisdagen röstade kommunstyrelsen igenom barn- och utbildningsnämndens förslag om den framtida skolorganisation i Arboga. Det är ett helt paket av åtgärder som ska tas. Dels ska en helt ny skola byggas för att ersätta Gäddgårdsskolan. Dels ska en ny förskola byggas. Båda dessa projekt kommer pågå fram till 2025 enligt planen.

Medåkers skola

Den mest uppmärksammade delen i planen är nedläggningen av Medåkers skola. Den ska enligt plan nu läggas ner från höstterminen 2020. I och med coronaviruset så anser politikerna att det inte är möjligt att genomföra den folkomröstning som skulle hållas i frågan i tid för att skolplanen ska kunna genomföras.

– Vi vill gå vidare och genomföra vår satsning på Arbogas skolor och se till att alla elever får tillgång till en likvärdig skola även i framtiden. För att vi ska kunna hålla tidsplanen för strategisk lokalförsörjningsplan och strategisk ekonomisk plan för 2021-2023 behöver vi behandla frågorna om den framtida skolorganisationen i april. Gör vi inte detta riskerar vi negativa konsekvenser för flera år framåt, skriver Anders Röhfors, kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Anders Röhfors (M), kommunstyrelsens ordförande Arboga Foto: SVT

Fler förändringar

På lite längre sikt, under perioden 2025-2030, föreslås också projektering och planering för att ny förskola i Götlunda och att nuvarande Ladubacksskolan byggs ut. Samtidigt föreslås att Nybyholmsskolan ska avvecklas under samma period.

Den 29 april ska kommunfullmäktige ta det slutgiltiga beslutet om skolplanen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.