Västerås kommun behöver skjuta till omkring 25 miljoner kronor årligen för att Västerås flygplats ska kunna gå runt. Detta då flygplatsen i dagsläget lockar för få resenärer – men det finns annan verksamhet som är desto mer livaktig.
– Det är fyra flygskolor som håller till här plus Västerås flygmuseum. Sedan är det många flygklubbar som har flyttat hit från Bromma. Man verkar glömma bort att räkna med de här verksamheterna i debatten, säger Alexander Mårtensson, instruktör på Scandinavian aviation academy.
Livligt trafikerad
Sett till antalet startande och landande flygplan bedömer Alexander Mårtensson att Västerås flygplats ligger i Sverigetoppen.
– Det är egentligen bara Arlanda, Bromma och Malmö som är större. Där finns det mycket linjetrafik, det finns det inte här, ändå drar vi så mycket folk, säger han.
Flyttar verksamheten
Skulle Västerås flygplats läggas ned ser det ut som att all verksamhet som bedrivs där hamnar på annan ort. Något som ligger i fatet för kommunen menar Alexander Mårtensson.
– Då blir man ju av med alla inom flyget vilket innebär att man bland annat tappar skatteintäkter och människor som konsumerar inom kommunen. Man borde försöka hålla i flygplatsen, framförallt nu när så många aktörer har börjat hitta hit.
Om det blir så att man stänger flygplatsen, vad händer då?
– Man tappar en otroligt viktig kugge här i mälardalen. Jag tycker synd om Västerås om tappar flygplatsen och det som den ger.