Vanligtvis brukar brandflyget sätta igång med sina flygningar i maj men det varma vädret fick piloterna att starta motorerna tidigare.
– Ja, de är uppe nu. Vi fick frågan om vi kunde hjälpa räddningstjänsten att identifiera rökluft som de upptäckt, sa Allan Ahlfors, brandflygansvarig på Västerås flygklubb under eftermiddagen.
Torra marker – stort behov av brandflyg
Det är länsstyrelsen i Västmanland som bestämmer när brandflygets regelbundna turer över länet ska starta. Enligt Pierre Ahlgren, tjänsteman i beredskap på Länsstyrelsen, är det en tidsfråga innan årets bevakning börjar.
– Med tanke på rådande omständigheter, de höga brandvärdena som råder, har vi inget annat val än att starta tidigare, säger Pierre Ahlgren.
Så ser turen över länet ut
För att upptäcka bränder i skog och mark flyger piloterna en utstakad rutt som tar runt två timmar att flyga. Rutten börjar på flygfältet Johannisberg och fortsätter över Arboga, Skinnskatteberg, Fagersta, Möklinta, Sala, Seglingsberg. Därefter hjälper flygklubben Sörmland och kör en bit över Eskilstuna och Stallarholmen, för att sedan vända tillbaka över Hässlö och till sist Johannisberg igen.
Är det riktigt hög brandrisk kör de tre gånger om dagen. Lägre två eller en. Regnar det går de inte upp alls.
Flygklubbens storlek
Flygklubben består av 12 till 14 piloter och äger fyra flygplan.