– Vi har fått väldigt positiv respons. Alla har varit väldigt öppna och verkligen velat ha kritik för att bli bättre, säger Arwen Edlund.
Hon är en av sju ungdomar som i tre veckor sommarjobbat som ungdomskonsulter åt Västerås stad. Deras uppdrag har varit att ta reda på hur barn och unga upplever sig bli bemötta av socialtjänsten och vad som behöver bli bättre – både i det mänskliga mötet och när det gäller lokaler.
Ungdomarna har haft telefonsamtal och möten kring påhittade ämnen med socialtjänsten för att själva uppleva hur det är. De har gjort besök och också enkäter med andra ungdomar. De har träffat socialsekreterare, tjänstemän och politiker.
Nyligen presenterade ungdomarna sin sammanfattning och sina råd för förvaltningen.
I klippet ovan berättar de om den.
– Det var otroligt spännande och fint att se jobbet de har gjort, säger Magnus Edström, verksamhetschef individ- och famlijeförvaltningen område barn och ungdom.
– Det vi verkligen kommer att ta med oss är vad de beskriver som en viss avsaknad av respekt, omtanke och medkänsla i mötet. Där vi tenderar att bli som ett stort frågebatteri så den som söker stöd och hjälp blir övermannad av frågor istället för att få känna att här finns nån som lyssnar på mig.