Torsdag den 12 mars införs tillfälliga åtgärder för att lindra trycket som 1177 just nu genomgår på grund av människors oro för coronaviruset.
Tjänsten ska dels få ett nytt tonval specifikt för de med symptom som överensstämmer med coronavirusets effekter. Satsningen ska möjliggöra att personer som söker vård ska få snabbare hjälp.
Knappvalet har sedan slutet på februari varit tillgängligt när man ringer 1177 Region Stockholm, som har en annan underleverantör än andra regioner. Men nu införs det också på nationell nivå.
113 13 – Nationell informationslinje
Trycket på 1177 varierar från region till region och även från stund till stund. Men en av anledningarna till den ökade belastningen är att många oroliga människor ringer in för att få mer information, något som blir extra kännbart efter exempelvis en nyhetssändning, förklarar Lisa Adolphsson.
– Det är många som ringer med oro för viruset som egentligen borde ringa 113 13, säger hon.
Snabbare hjälp
Därför kommer man också att införa ett extra tonval som direktkopplar till informationslinjen. Denna satsning blir helt ny för samtliga regioner.
På så sätt kan man anpassa servicen till de som ringer in, samtidigt som sjuka personer kommer i snabbare kontakt med en sjuksköterska.