Familjen hade sett fram emot en mysig julhelg med spa-upplevelse och god mat.
I stället dök en inbrottstjuv upp i gryningen på annandagen. Tjuven satt på golvet i hotellrummet när mormodern vaknade. När hon reste sig upp i sängen sprang personen iväg.
Hela rummet genomsökt
Kläder och väskor var nedrivna och genomsökta. Det låg saker utspridda på golvet. Det som stals var mormoderns bilnyckel. Som tur var hade de med sig reservnyckeln.
– Upplevelsen var obehaglig, men det har också hotellets bemötande varit, säger Ida Wikström.
Det var mörkt i rummet men familjen hann se en skymt av tjuven. För personalen beskrev Ida personen som ”varken väldigt lång eller väldigt grov”. Och det var då de fick kommentaren som gjorde allt värre.
Personal: ”Var det en same?”
– Personalen frågade då om jag trodde att förövaren var same. Det är en rätt äcklig fråga, då vi är samer själva.
Därefter har en lång och utdragen konversation pågått mellan familjen och hotellet. Efter flera påstötningar svarade hotellchefen på mejl men ville då inte kännas vid att någon skulle ha tagit sig in på rummet.
– Det var otroligt nonchalant och förminskande att inte tro att både jag och mormor sett en människa, sett ljuset från dörren som öppnades och hört ljuden, alla saker som flyttats, nyckeln som försvann, säger Ida.
Dörrar som inte gått i lås
I mejlen, som SVT Sápmi tagit del av, berättar hon också för chefen om frågan hon fått av personalen om gärningspersonen kunde varit en same. Men i stället för en kommentar och en ursäkt, kom bara ett kort mejl om att pengarna för självrisken skulle sättas in på mormoderns konto ”på måndag”.
Chefen förnekar utpekande
När SVT Sápmi når hotellchefen, som befinner sig på resa, förnekar hen kort i ett mejl utpekandet av samer:
”Det är ingen i min personal som skulle uttrycka sig så illa”, skriver hotellchefen.
Tycker du att ni har gjort det ni ska?
– Jag har varit i kontakt med Ida kontinuerligt.