Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skolminister Lotta Edholm (L) besökte sameskolan och Sameskolstyrelsen i Jokkmokk. Här tillsammans med skolchefen AnnaKarin Länta (tv) och ordförande i nämnden för Sameskolstyrelsen, Kerstin Lingebrant Vinka (JoF). Foto: Anna-Karin Niia/SVT Sápmi

Skolministern: ”Tar med mig frågan om samiskt bedömningsstöd”

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges skolminister Lotta Edholm (L) besökte samiska förskolan Giella och Sameskolstyrelsen för att lära sig mer om verksamheten och kulturen.

En av utmaningarna som Edholm lyfter är bland annat lärarbristen och öppnar upp för ett gränsöverskridande utbildningssamarbete.

– Det hade varit spännande om det gick att göra, säger Lotta Edholm (L)

Under tisdagen besökte skolminister Lotta Edholm Jokkmokk. Hon ville lära sig mer om Sameskolstyrelsen och sameskolornas verksamhet.

– En spännande verksamhet och se hur man jobbar med olika språk och en annan kultur i skolan, säger Lotta Edholm.

Från regeringens sida så har man ökat budgeten för närmsta tre åren med totalt nio miljoner, bland annat för att utveckla fjärrundervisningen. Hon ser också gemensamma utmaningar som i övriga skolvärlden nämligen lärarbristen.

Ser du att man skulle titta över gränsen för att utveckla lärarutbildningen, på norsk sida tänker jag?

– Jag vet ju att man har ett projekt tillsammmans över gränsen mot Norge. Det är en jättespännande idé om man kan göra mer, för det är klart. Skulle framförallt de här tre länderna kunna samarbeta mer om lärarutbildningen så skulle man kunna få en helt annan kraft. Men ibland så finns det nationsgränser som ställer hinder i vägen.

2018 gjorde SVT Sápmi en granskning om att samiskt bedömningsstöd för lärare efterfrågades, vilket ännu inte påbörjats från Skolverkets sida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.