Tiktok är ett av flera sociala medier-bolag som stäms av urfolken. Foto: ALLISON DINNER

Urfolk stämmer sociala medier-jättar: ”Nu får det vara nog”

Publicerad

Två urfolk i USA stämmer nu flera sociala medier-företag som Facebook, Snapchat och Google.

De menar att företagets plattformar agerat utstuderat för att göra unga personer beroende.

– Nu får det vara nog, säger Gena Kakkak, ordförande för Menominee Indian Tribe of Wisconsin.

Förra året stämde 42 amerikanska delstater Meta, som äger Facebook och Instagram, för att skada unga människors psykiska hälsa.

– Barn och tonåringar lider av rekordhöga nivåer av psykisk ohälsa och företag som Meta är ansvariga, sa Letita James, chef för New Yorks justitiedepartement.

Nu gör två urfolk i USA detsamma när de har lämnat in stämningsansökan till tingsrätten i Los Angeles där man stämmer Meta, Snapchat, TikTok, och Alphabet, som äger YouTube och Google, rapporterar AP.

– Urfolksungdomar är särskilt sårbara för dessa företags beroendeframkallande algoritmer med tanke på de historiska självmordssiffror och psykiska problem som finns bland tonåringar i hela Indian Country, säger Lonna Jackson-Street, ordförande för Spirit Lake Tribe i North Dakota.

”Nu får det vara nog”

Urfolksorganisationerna bakom stämningen menar att medieföretagen bidra till oproportionerligt höga självmordstal bland ungdomar i urfolken.

Människor från ursprungsbefolkningen i USA upplever också högre självmordsfrekvens än någon annan rasdemografi i USA, enligt Centers for Disease Control and Prevention.

– Nu får det vara nog. Ändlöst scrollande kopplar om våra tonåringars hjärnor. Vi kräver att dessa sociala medieföretag tar ansvar för att avsiktligt skapa farliga funktioner som ökar den tvångsmässiga användningen av sociala medier bland ungdomarna i vårt reservat, säger Gena Kakkak, ordförande för Menominee Indian Tribe of Wisconsin i ett pressmeddelande.

Google försvarar sig

AP har varit i kontakt med flera av företagen som försvarar sig mot anklagelserna.

”Att ge unga människor en säkrare och hälsosammare upplevelse har alltid varit kärnan i vårt arbete”, säger Googles talesperson José Castañeda i ett uttalande och fortsätter:

”I samarbete med experter på ungdomar, psykisk hälsa och föräldraskap har vi skapat tjänster och policyer för att ge unga människor åldersanpassade upplevelser och föräldrar robusta kontroller.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.