Utsläppen från svensk ekonomi har minskat med 1,5 miljoner ton mellan åren 2021 och 2022. Detta sker trots att 2021 var ett år då vissa av pandemins effekter på ekonomin fanns kvar.
Utsläppen minskar alltså trots att ekonomin har ökat med 2,6 procent.
Pandemi och flygresor
Mellan 2020 och 2021 ökade utsläppen, vilket mest berodde på att ekonomin ökade efter det speciella pandemiåret 2020. Därför fanns farhågor att utsläppen skulle fortsätta uppåt 2022, men så blev det alltså inte. Och jämfört med före pandemin, 2019, låg utsläppen 2022 9 procent lägre.
Byggsektorn har minskat 13 procent på ett år. Energisektorn minskade 5 procent.
Samtidigt ökade utsläppen från ”transportindustrin” med 12 procent. Det beror främst på ökat flygresande. Flygresandet minskade ju kraftigt under pandemin, under 2021 var det fortfarande lågt, och ökade alltså till förra året, även om det fortfarande ligger på nivåer lägre än före pandemin.
Reduktionsplikten påverkar
Utsläppen från ”privat konsumtion” minskade med hela 7 procent.
– Det beror mest på att minskade utsläpp från svenskarnas konsumtion av diesel, och det beror bland annat på reduktionsplikten, säger Susanna Roth gruppledare på SCB:s miljöräkenskaper.
Reduktionsplikten, kravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, ökade mellan 2021 och 2022. Nu har regeringen föreslagit en kraftig minskning av reduktionsplikten, från i januari 2024, vilket enligt Naturvårdsverket kommer öka utsläppen från transportsektorn med 4-5 miljoner ton koldioxid.
Så stora ökningar av utsläpp från transportsektorn kommer sannolikt göra att utsläppen totalt kommer öka nästa år, menar Susanna Roth.