Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Mats Trondman, professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet, om hur en skola tänker och gör för att skapa skolframgång

Om skolframgång

Uppdaterad
Publicerad

Projektet En skola för alla har arbetat med olika metoder och arbetssätt för att minska skolavhoppen i totalt 33 kommuner i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal. Del två av fem.

En skola för alla har testat en mängd olika metoder och arbetssätt med målet att få fler ungdomar att fullfölja sina studier. Som en del av Västra Götalands kraftsamling för fullföljda studier har projektet En skola för alla arbetat med olika metoder och arbetssätt för få fler unga att fullfölja sina studier och minska skolavhoppen i totalt 33 kommuner i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal. Totalt 400 unga har fått del av insatser för att de ska klara sin skolgång eller ta sig tillbaka till studier och arbete.

Seminariet är i fem delar.

Del 2: ”Fattar du? Jag fattade så jag fattade att jag fattade” om skolan som möjlighetsstruktur för skolframgång. Hur berättar de unga själva om vad som hände på deras skola och med dem själva och andra unga, när de plötsligt förstod att de kan klara skolan, må bra och vinna framtidstro? Medverkande: Mats Trondman, professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet.

Del två av fem.

Arrangör: Skaraborgs Kommunalförbund. Från 29/1.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer