Främja närvaro i inkluderande miljöer

Uppdaterad
Publicerad

Projektet En skola för alla har arbetat med olika metoder och arbetssätt för att minska skolavhoppen i totalt 33 kommuner i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal. Del fyra av fem.

En skola för alla har testat en mängd olika metoder och arbetssätt med målet att få fler ungdomar att fullfölja sina studier. Som en del av Västra Götalands kraftsamling för fullföljda studier har projektet En skola för alla arbetat med olika metoder och arbetssätt för få fler unga att fullfölja sina studier och minska skolavhoppen i totalt 33 kommuner i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal. Totalt 400 unga har fått del av insatser för att de ska klara sin skolgång eller ta sig tillbaka till studier och arbete.

Seminariet är i fem delar.

Del 4: Främja närvaro och inkluderande lärmiljöer. En nyckelfaktor för att lyckas i skolan är att man är i skolan. Men hur arbetar vi för att få elever att vilja komma till skolan? Hur får vi ungdomar att känna sig inkluderade? Medverkande: Pauline Öhrn, lärare och mentor och Hanna Lindö, rektor, Henåns skola, Orust. Louise Gustafsson, elevkoordinator, och Fredrik Hasselplan, rektor, De la Gardiegymnasiet, Lidköping. Ann-Helen Adler Johannesson, biträdande förvaltningschef, och Robert Hallström, speciallärare, Hagaskolan- Dals-Ed. Camilla Stenson, elevcoach, och Maria Lans, rektor, Katedralskolan, Skara.

Del fyra av fem.

Arrangör: Skaraborgs Kommunalförbund. Från 29/1.

Nyfiken på kommande sändningar? Prenumerera på Forums tablå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.