Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Swedbank: Tekniskt haveri löst

Uppdaterad
Publicerad

De tekniska haveriet som lett till minussaldo för vissa av Swedbanks kunder är nu löst, det meddelar banken vid 17.30 på fredagskvällen. Kundernas saldon ska rättas till under kvällen, skriver Swedbank.

”Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de störningen detta har givit dem. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga.”

Arbetet med att komma till rätta med de felaktiga saldona ser dock ut att dra ut på tiden. Vid klockan 22 uppger Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank, att det fortsatt kan finnas kunder som ser fel saldo på sina konton.

”Arbetet pågår med att rätta saldouppgifterna men det tar lite längre tid än vi hoppats på”, skriver hon.

Kunder som har drabbats ekonomiskt på grund av att de inte haft tillgång till sina pengar uppmanas att kontakta Swedbank.

”Vi kommer att hantera de kundförfrågningar om ersättning som kommer in, enligt gängse rutiner och avtal.”

Systemuppdatering bakom felet

Det var sent på torsdagskvällen som vissa bankens kunder upptäckte att det var minussaldo på deras konton. Även Swish-betalningar till och från Swedbank påverkades av felet, enligt Swish. Enligt Swedbank uppstod haveriet i samband med en uppdatering av bankens system.

Swedbank har inte velat svara på hur många kunder som drabbats och hur många som vänt sig till banken för att begära kompensation.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läge att storhandla när banken kraschat? MSB listar fyra tips på sådant du inte ska göra om banken ligger nere. Foto: Storyblocks/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.