Det säger experter när alltfler detaljer nu framkommer från olycksutredningen.
Larmen i Air Asias flight QZ8501 ”skrek” samtidigt som piloterna desperat försökte stabilisera planet i åskovädret över Javasjön den 28 december.
Det framgår av inspelningar från ”svarta lådan”, uppger en av olycksutredarna för nyhetsbyrån AFP.
Men planet hade stigit så snabbt att det uppenbarligen förlorade flygförmågan, så att stormvindarna kunde kasta ned det i havet. Samtliga 162 ombord omkom.
30 meter/sekund
Rönen är fortfarande preliminära, men experter tror att det kan handla om samma typ av överstegring som när AF447 försvann på vägen från Rio de Janeiro till Paris natten till den 1 juni 2009.
– Likheterna är ganska slående, säger Daniel Tsang på konsultföretaget Aspire Aviation i Hongkong till AFP.
Stigningen beräknas till 1 800 meter i minuten – 30 meter i sekunden. Det är nära de nivåer som bara stridsplan klarar av.
– Jag vet inte om jag har hört talas om något så dramatiskt tidigare, säger Tom Ballantyne, Australienbaserad journalist på tidskriften Orient Aviation.
I Air France-fallet visade haveriutredningen att piloterna lurades av missvisande felmeddelanden att manuellt stegra planet. Men det mycket svåra vädret var i båda fallen en utlösande faktor.
Inte bärgat
Planen hade det gemensamt att de befann sig i det som kallas den intertropiska konvergenszonen (ITCZ), ett meteorologiskt fenomen som ofta innebär besvärligt väder vid ekvatorn.
I Air Asia-fallet bör det ha krävts ”en bisarr, makalös stormcell” om stegringen skedde utan besättningens medverkan, säger Ballantyne.
– Det är möjligt att planet fångades i något slags uppåtdrag som lyfte det tusentals fot.
Om missvisande instrument spelade in även i fallet QZ8501 får den fortsatta utredningen visa. Än så länge har hårt väder gjort att sökstyrkorna inte ens kunnat bärga flygplanskroppen, där många av de döda antas finnas.