Foto: TT

Alla vinner på att slippa dieselförbud

Uppdaterad
Publicerad
ANALYS ·

Den sittande tyska koalitionsregeringen hoppas vinna politiska poäng och bli dieseltoppmötets stora vinnare genom att undvika ett dieselförbud. Om två månader röstar tyskarna fram en ny förbundsdag och dieselfrågan har seglat upp i valrörelsen. Men även bilindustrin och konsumenterna vinner tid att ställa om sig till en el-driven framtid.

Ingrid Thörnqvist

Ingrid Thörnqvist

Utrikesredaktör

Med bekymrade miner, mitt under politikernas ”Sommerpause”, ville trafikministern och miljöministern visa handlingskraft genom att kalla till krismöte. Regeringen har fått kritik för att inte göra nog åt de alarmerande nivåer av giftgaser och partiklar som uppmätts i tyska storstäder.

Sitter inte i knät

Med sturska uttalanden som ”bilindustrins förbannade ansvar” har ministrarna inför mötet velat visa att man inte sitter i knät på den mäktiga billobbyn. I stället vill regeringen visa att man vrider om armen på den vingbrutna bilindustrin som nu tvingas att betala för sina synder genom att ta en del av notan för uppgraderingen av miljoner dieselbilar.

LÄS MER: Efter larm om skyhöga utsläpp – krismöte om dieselbilens framtid

Socialdemokraterna kräver att industrin tar alla kostnader för uppgraderingen så att den enskilde bilägaren blir skadeslös. Många ifrågasätter om uppgraderingen av mjukvaran räcker för att minska utsläppen av giftgaser och partiklar.

Mobilitetsfond

Genom att inrätta en så kallad mobilitetsfond med pengar både från staten och industrin vill parterna visa att man tar sitt ansvar för den framtida trafikmiljön i Tyskland.

Parterna vill till varje pris undvika ett förbud mot dieselbilar och ett fastslaget årtal för ett stopp av försäljningen av diesel- och bensindrivna fordon. Både Frankrike och Storbritannien har fattat sådana beslut. Den tyska miljöministern kräver i stället gemensamma EU-regler i frågan.

Äventyrar jobben

Ett tidsbegränsat förbud äventyrar hundratusentals arbetstillfällen i den tyska bilindustrin och dess underleverantörer.

Den andra vinnaren på kort sikt är fordonstillverkarna. De får chansen att visa sig beredda att ta sitt ansvar och rena sina avgaser och samtidigt sina samveten.

LÄS MER: Dieselbilen fortfarande populär i Sverige

Efter lång tid av kolsvarta rubriker på grund av avgasskandaler och kartellbildningar kan de betala sig ur skuggorna i skamvrån. Vinstsiffrorna är ljuset i tunneln och tillverkarna får en respit med sin mödosamma omställning till elbilar. 

Miljörörelsen utesluten

Den tyska miljörörelsen blev utesluten från förhandlingarna på dieseltoppmötet och framstår som marginaliserade i den grönaste hjärtefrågan.

Men miljörörelsen fick rätt i domstolen i Stuttgart nyligen mot delstaten Baden-Württemberg. Det öppnar för lokala körförbud inom en snar framtid.

Kräver ett stopp

Det tyska miljöpartiet är det enda parti som kräver ett tidsbestämt stopp för tillverkning av fordon med förbränningsmotorer år 2030. Men miljöpartiet har en längre tid haft ett vikande väljarstöd och förbuden är extremt impopulära i ett land med hundratusentals sysselsatta i bilindustrin.

Bilägarna andas ut

Ägarna till de 15 miljoner registrerade dieselbilarna i landet kan tillfälligt andas ut, även om körbud i vissa drabbade städer kan krångla till vardagen för många.

Alternativen är fortfarande få. I Tyskland kör många långa sträckor och elbilarna är både dyra och svårladdade. Omställningen till ”Elektromobilität” ligger ännu långt fram i tiden.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Dieseldebatten

Mer i ämnet