157 människor omkom i flygkraschen i Indonesien hösten 2018. Också det planet var av modell Boeing 737 Max 8. Arkivbild. Foto: Reuters/TT

Boeingplan nära störta – dag före dödskraschen i Indonesien

Uppdaterad
Publicerad

Ett Boeing-flygplan av modellen 737 Max 8 fick problem under en flygning men räddades från att störta av en ledig pilot. Nästa dag fick planet samma problem och kraschade, skriver Bloomberg.

Piloterna ombord på det indonesiska Lionairplanet av modellen Boeing 737 Max 8 försökte förtvivlat förstå varför planet dök nedåt och hur de kunde stoppa det.

Men tiden rann ut och planet störtade i vattnet i Indonesien förra hösten. Det framkommer av en ljudinspelning som personer med insyn i utredningen av kraschen tagit del av, rapporterar Reuters.

Tappade kontrollen över planet

Dagen före kraschen, som tog 189 människors liv, uppstod ett liknande problem, skriver tidningen Bloomberg och hänvisar också till källor i utredningen av kraschen.

En tredje pilot, som flög med planet i cockpit, lyckades instruera de andra i besättningen hur de skulle göra för att få kontroll över planet igen.

Dagen efter, när det kraschade, var det en ny besättning med andra piloter ombord på planet.

”Tydliga likheter”

Fem månader senare, i mars i år, störtade ett plan av samma modell på väg från Etiopien till Kenya. 157 personer omkom.

– Tydliga likheter har noterats mellan Ethiopian Air Flight 302 och Indonesian Lion Air Flight 610, som kommer att bli föremål för ytterligare granskning under utredningen, säger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges efter att ha tagit del av information från det etiopiska planets svarta låda.

Båda planen dök plötsligt nedåt före kraschen och flygplansmodellen har stoppats i nästan hela världen efter olyckorna.

Fakta: Boeingolyckorna

Två Boeingplan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nästan 350 människor omkommit.

Flygplansmodellen, 737 Max 8, har efter detta stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem planen är utrustade med, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns.

Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Flygplanstillverkaren Boeing misstänker nu att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av, vilket i sin tur gör det omöjligt för piloterna att ta över styrningen manuellt.

Om man hittar en bugg skulle den kunna ligga bakom de båda flygkrascherna, men buggen har inte kunnat bekräftas.

Källa: AFP/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.