Finansvärlden vaknade till. Plötsligt fanns det mångmiljonbelopp att hämta hos en rad finansiärer för alla som ville satsa på de miljövänliga fordon som nästan försvunnit från gatorna i Kinas många storstäder under 2000-talet.
Staten såg också mellan fingrarna på alla nya och färglada cyklar som forslades in till Peking och andra städer från sommaren 2016 och framåt.
Ingen begränsade antalet cyklar, eller hur de skulle hanteras, och företagen som försökte slå sig in på marknaden blev bara fler och fler. Många fler än de som ville cykla på dem.
Började gå omkull
Men lönsamheten har varit dålig, cyklarna blev så många att det knappt kostade nånting att låna dem. Och nu under hösten och vintern har en efter en av firmorna gått omkull, bland annat den tredje största, BlueGogo.
Redan innan konkurserna var problemet med drällande cyklar stort, men nu hopar sig även skrotcyklar längs gatorna i Kinas storstäder. Stora insatser görs också numera, för att hålla dem undan trafiken, och cykelkyrkogårdar har blivit ett begrepp.
”Berg av oanvända cyklar”
Följ med till Peking och se mer om hur det gått efter att vild spekulation fått en ny miljövänlig delningsekonomi att skapa rena berg av oanvända cyklar.
Cykeln i Kina gått från ett måste sedan 1949, till en raritet i mer modern tid, och till nyligen succé igen, och så snabbt - ett rent cykelkaos.
Se TV-inslaget från Kinas cykelkyrkogårdar i Peking.