Den amerikanska kedjan Dominos tvingas stänga samtliga restauranger i Italien. Foto: TT

Dominos försökte sälja pizza till italienare – men misslyckades

Uppdaterad
Publicerad

Tjocka bottnar och ananas lyckade aldrig konkurera ut den äkta varan. Den amerikanska pizzarestaurangen Dominos har nu tvingats stänga samtliga butiker i Italien.

Sju år har gått sedan snabbmatsjätten gjorde entré i landet, men verksamheten bar sig inte. Det Milanobaserade företaget ePizza, som var franchisetagare för Dominos i Italien tvingades begära verksamheten i konkurs i april i år, skriver tidningen Milano Today.

I slutet av juli upphörde arbetet i samtliga restauranger och nu har kedjan formellt stängt igen.

Lokala pizzerior

Enligt företaget själva var det appar som erbjuder hemleveranser från restauranger som innebar spiken i kistan.

Under de två senaste åren av pandemi mötte man en kraftigt ökad konkurrens från lokala pizzerior som i allt högre utsträckning började använda sig av leveransföretag som Glovo, Just Eat och Deliveroo, skriver CNN.

Företagets problem fortsatte när pandemirestriktionerna lättade och konsumenterna i allt högre utsträckning började besöka restauranger med sittande servering igen.

Dominos ursprungliga marknadsplan var att skapa en storskalig hemleveransverksamhet, vilket inte fanns i Italien då företaget först etablerade sig i landet. Totalt hann man öppna 33 butiker medan det egentliga målet var 800, skriver Washington Post.

”Gillar inte ananas”

Beskedet om att företaget tvingas stänga i Italien har gett upphov till ett visst skämtande – både på tidningssidor och i sociala medier.

Den italienska tidningen Il Messagero använde exempelvis rubriken ”Italienare gillar inte ananaspizza” och skriver bland annat att menyer med ”Pepperoni Passion” och ”Hawaiana” inte imponerat på de italienska puritanerna.

En användare på Twitter jämför Dominos etableringsplan i Italien med att försöka sälja snö på Nordpolen, medan andra användare uppmärksammat det faktum att kedjans pizzor ofta varit dyrare än lokala pizzeriors.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.