Sju år har gått sedan snabbmatsjätten gjorde entré i landet, men verksamheten bar sig inte. Det Milanobaserade företaget ePizza, som var franchisetagare för Dominos i Italien tvingades begära verksamheten i konkurs i april i år, skriver tidningen Milano Today.
I slutet av juli upphörde arbetet i samtliga restauranger och nu har kedjan formellt stängt igen.
Lokala pizzerior
Enligt företaget själva var det appar som erbjuder hemleveranser från restauranger som innebar spiken i kistan.
Under de två senaste åren av pandemi mötte man en kraftigt ökad konkurrens från lokala pizzerior som i allt högre utsträckning började använda sig av leveransföretag som Glovo, Just Eat och Deliveroo, skriver CNN.
Företagets problem fortsatte när pandemirestriktionerna lättade och konsumenterna i allt högre utsträckning började besöka restauranger med sittande servering igen.
Dominos ursprungliga marknadsplan var att skapa en storskalig hemleveransverksamhet, vilket inte fanns i Italien då företaget först etablerade sig i landet. Totalt hann man öppna 33 butiker medan det egentliga målet var 800, skriver Washington Post.
”Gillar inte ananas”
Beskedet om att företaget tvingas stänga i Italien har gett upphov till ett visst skämtande – både på tidningssidor och i sociala medier.
Den italienska tidningen Il Messagero använde exempelvis rubriken ”Italienare gillar inte ananaspizza” och skriver bland annat att menyer med ”Pepperoni Passion” och ”Hawaiana” inte imponerat på de italienska puritanerna.
En användare på Twitter jämför Dominos etableringsplan i Italien med att försöka sälja snö på Nordpolen, medan andra användare uppmärksammat det faktum att kedjans pizzor ofta varit dyrare än lokala pizzeriors.