Det är miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe (Tyska miljöhjälpen, DUH) som enligt tyska medier har testat en dieselmodell av Opel Zafira i ett laboratorium i Schweiz. Det arbetar också på uppdrag av schweiziska myndigheter.
Allt efter mätmetod släpper modellen ut upp till 17 gånger mer kväveoxider än vad som tillåts enligt EU:s gränsvärden Euro 6. I de första testförsöken rullade bara bilens framhjul. Då klarade bilmodellen utan problem EU:s gränsvärden.
Men om man även lät bakhjulen rulla noterades en ”betydande stegring av kväveutsläppen”.
Kräver ytterligare undersökning
DUH var försiktigt i sina omdömen om Opel. Man hävdade inte att Opel och General Motors skulle ha fuskat. Men DUH uppmanade den tyska regeringen att utföra ytterligare undersökningar. En talesman för Opel tillbakavisar DUH:s uppgifter:
– Beskyllningarna är entydigt felaktiga och omotiverade och grundlösa, sade en talesperson för Opel.
Opel säger också att man flera gånger begärt att få ta del av DUH:s testvärden men att man inte fått dem. DUH har tidigare anklagat BMW och Daimler-Benz för att ha fuskat. De har tillbakavisat uppgifterna och hotat att stämma DUH för att de spridit felaktiga uppgifter.