Framtidens melodi – ladda utan sladd

Uppdaterad
Publicerad

Just nu testas system med sladdlös laddning av elbilar.

Även om inte elbilen är en nyhet och försäljningen går trögt är flera bedömare överens om att elbilen är framtiden i värld där koldioxidutsläppen ökar och oljereserverna minskar. Redan nu finns ett antal elbilar att köpa i Sverige och förutom att de drivs med el har de den sladdburna laddningen gemensamt.

Besvärligt och omodernt tycker biltillverkaren Renault och telecomföretaget Qualcomm, som nu inleder tester med trådlös laddning. Ett antal elbilar ska konverteras till trådlös laddning och från och med november ska de rulla på Londons gator. När de behöver laddas är det bara att köra sig till någon av de tre laddplattor som kommer att byggas runt om i staden.

Ett stort problem med dagens elbilar är den många gånger begränsade räckvidden. Väl i trafiken räcker sällan strömmen i batterierna så länge som tillverkarna utlovar. Genom att framtiden bygga ut systemet med laddplattor hoppas forskare att räckvidden ska öka när bilarna kan snabbladdas på plattor.

-På ett effektivt sätt kan vi skapa obegränsad räckvidd, säger Anthony Thompson, vice affärsutvecklingschef på Qualcomm till BBC.

Som spisen där hemma

Systemet med trådlös, så kallad induktiv laddning påminner om induktionsspisarna som många har i sina hem. Ett magnetfält skapas i laddplattan som sitter fast i marken och energin överförs till en platta som sitter på bilens underrede och omvandlas sedan till ström som laddar batterierna.

– Det är förhållandevis enkelt, men anledningen till att det inte har funnits innan är att delarna har varit dyra, säger Robert Karlsson, forskningsingenjör i elteknik vid Chalmers Tekniska Högskola.

Flera projekt pågår

Fördelarna med trådlös laddning är enligt Robert Karlsson att man slipper kablar som slits samt att det är mer robust. Den sladdburna laddningen kommer dock inte att försvinna, utan de olika systemen kommer att finnas parallellt, men inom fem till tio år kommer dock den trådlösa laddningen att ta över, spår Robert Karlsson.

– Nästa steg är induktiva vägar där man har placerat laddstationer i vägen som slås på när bilen passerar, säger Robert Karlsson.

En nackdel är dock energiförlusten, eftersom en sladd tappar mindre energi jämfört med trådlös överföring, men enligt Robert Karlsson är dock energiförlusten försumbar i det långa loppet.

Det är inte bara Renault som testar trådlös laddning. I Tyskland testar biljättarna Mercedes, BMW och Volkswagen också trådlös laddning och även Volvo och Toyota bedriver liknande forskningsprojekt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.