Brandi LEvy utanför skolan i Mahanoy City. Foto: Danna Singer/AP/TT

Gav fingret åt skolan – tas upp i HD

Uppdaterad
Publicerad

När 14-åriga Brandi Levy inte fick plats i sin skolas cheerleadinglag blev hon frustrerad, tog en bild på sitt långfinger och publicerade den på sociala medier. Nu har fingret blivit ett fall för USA:s högsta domstol.

Brandi Levy fick inte plats i den hett eftertraktade cheerleading-truppen för sin skola i Pennsylvania. I frustration tog hon bilden som senare skulle få konsekvenser, och lade ut den på Snapchat tillsammans med några mindre väl valda ord om skolan, cheerleading, softball, och ”alltihopa”.

Skolan i Mahanoy City fick nys om bilden och tränarna stängde av henne i ett år, och fråntog Levy chansen att kunna ta sig in i laget.

Fick rätt i domstol

Flickans föräldrar gick då, 2017, till domstol för att kräva att avstängningen togs bort. De hävdade att yttrandefrihet gäller under konstitutionens första tillägg.

Familjen fick rätt, domen överklagades, varpå familjen – som i domstolen företräds av medborgarrättsrörelsen American Civil Liberties Union (ACLU) – åter fick rätt.

”Stör skolaktiviteter”

Då tog skolan frågan hela vägen till högsta domstolen, och åberopade en dom där från 1969, där det slogs fast att studenter fick protestera (i det fallet mot Vietnamkriget) men att protester som stör skolaktiviteter kan straffas. Skolan hävdar att den har makt att avgöra vad som stör, även om det störande sker utanför skolområdet, så länge det påverkar eleverna.

Högsta domstolen ska under onsdagen ta sig an fallet, som i ett större sammanhang rör fler än en flicka i Pennsylvania. Om skolan får rätt ger det skolor rätten att straffa elever för kommentarer de fäller utanför skolan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer