Trots att Saab-ägaren General Motors (GM) redovisar en förlust på 1,15 miljarder dollar, nästan åtta miljarder kronor, för perioden 10 juli-30 september så lyckades USA:s största bilföretag dra in 3,3 miljarder i ett positivt kassaflöde under perioden.
Och nu är det alltså dags för skattebetalarna att få igen en del av pengarna. GM-ledningen planerar att skynda på återbetalningen av nödlån från USA:s och Kanadas regeringar.
Första betalningen i december
En första betalning på 1,2 miljarder dollar ska göras i december, skriver bolaget i delårsrapporten. Totalt uppgick skulderna i slutet av kvartalet till 17 miljarder dollar, varav 6,7 miljarder dollar till amerikanska staten och 2,7 miljarder dollar till den kanadensiska och tyska staten.
Enligt vd Fritz Henderson visar resultatet att GM är på rätt väg att nå en stabil grund att stå på efter konkursförfarandet i somras.
-Siffrorna är upplyftande. Vad de visar är att regeringen gav GM en omorganiserad balansräkning som gör dem mer konkurrenskraftiga, säger analytiker Maryann Keller till nyhetsbyrån Bloomberg.
Slopade skrotningspremier
Omsättningen steg under tredje kvartalet med 4,9 miljarder dollar och uppgick till 28 miljarder dollar. Försäljningen har fått draghjälp av de införda skrotningspremierna, både i USA och på andra håll. Men nu är det slut med den dopningen. Ledningen räknar därför med att försäljningen faller tillbaka något under sista kvartalet i år. Därefter räknar GM med en svagt växande global bilmarknad 2010.
Utanför USA gick faktiskt GM med vinst under tredje kvartalet. Och i Kina är det bra drag på efterfrågan. Jämfört med första kvartalet då GM sålde 364 000 bilar har den kinesiska marknaden tagit rejäl fart. Under tredje kvartalet såldes 478 000 GM-bilar i Kina.
TT