Foto: TT

Videojätten fyller tio år

Publicerad

I dag fyller Youtube 10 år. En videoplattform som har förändrat våra medievanor i grunden.

I dag ser vi svenskar 30 miljoner klipp varje dag på videoplattformen YouTube. Men vi väljer inte bara klipp på kattungar och söta bebisar längre:

– Politiken har börjat anamma Youtube som plattform, berättar talespersonen Farshad Shadloo när vi träffar honom på Youtubes svenska kontor i Stockholm. Nu senast hade vi president Barak Obama som blev intervjuad av YouTube-kreatörer. Vi ser också att de svenska politiska partierna har börjat använda Youtube för att engagera väljare.

På videoplattformen kan man också, i så kallade ”Tutorials” lära sig att renovera hus, hur man gör när man ska sminka någon eller helt enkelt bara att vika ihop en skjorta på bästa sätt.

Youtube-gala

2013 var året som Youtube bröt igenom på allvar i Sverige. Och förra året lanserades också ”Guldtuben” som är en gala där svenska YouTube-stjärnor får sitt eget pris, i flera kategorier.

Dessa Youtube-stjärnor har numera egna kanaler med prenumeranter som återkommer vecka efter vecka för att ta del av innehållet.

2013 blev en svensk störst i världen på Youtube. Göteborgaren Felix Kjellberg, som kallar sig ”PewDiePie”, kommenterar datorspel i ett rasande snabbt tempo på sin kanal. Hans klipp har setts närmare fyra miljarder gånger.

Bland de största i Sverige finns också humorgruppen ”IJustWantToBeCool” som med två kanaler drar en halv miljon tittare.

– Utan Youtube så skulle vi inte haft någon karriär, säger en av medlemmarna, Emil Beer, när vi träffar honom och de andra två i humorgruppen, Victor Beer och Joel Adolphson.

– Det är YouTube som är grunden till allting vi är i dag. Det är på YouTube vi startade och det är vår huvudplattform.

”Kan hjärntvätta barn”

En annan av YouTube-stjärnorna är Clara Henry som pratar om samhällsämnen, livsåskådning och tonårsproblem. Hon har kring 300.000 prenumeranter på sin kanal.

– Det har bara blivit så, det var inte så att jag gick in med inställningen att jag skulle blir stor på Youtube, säger hon. Om man går in med den inställningen, så blir man inte det tror jag.

– Men jag når extremt många och jag har märkt att jag kan hjärntvätta de barn som ser mig, skrattar Clara Henry. Jag kan ge dem vettiga åsikter och lära dem sånt som jag tycker är viktigt.

Men fortfarande är det musiken som är störst bland YouTubes konsumenter.

– Musik är en del av YouTubes DNA, säger Farshad Shadloo. Vi har gått lite från MTV-generationen till YouTube-generationen när vi nu konsumerar musikvideor igen. Det var ett glapp ett tag, men nu har vi en renässans när det gäller musikvideor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer