I en ny video, publicerat på söndagskvällen, tackar Youtube-stjärnan för allt stöd och säger sig vara glad att ”till och med skrivare gör vad de kan”. Arkivbild. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix / TT

Maktskifte på Youtube kan vara nära – de gör upp om tronen

Uppdaterad
Publicerad

Pewdiepies dagar som störst på Youtube kan snart vara över då Bollywoodjätten T-series flåsar svensken i nacken.

På Youtube går det att följa uppgörelsen ”Pewdiepie vs T-series” live och se hur många prenumeranter de har. I nuläget skiljer det några hundratusen prenumeranter mellan kanalerna.

29-årige Felix Kjellberg är mer känd som Youtube-stjärnan Pewdiepie och är född och uppvuxen i Göteborg.

Sedan fem år bor han dock i Storbritannien med flickvännen och youtubern Marzia Bisogning eller CutiePieMarzia som hon kallar sig med nära sju miljoner prenumeranter.

PewDiePie vid sin dator. Foto: TT

Under 2010 skapade han sin Youtube-kanal och blev känd för sina videos där han kommenterade sitt datorspelande. Något som snabbt visade sig vara ett vinnande koncept. Då hans kanal gick från att vara från att vara den snabbast växande, till den med mest prenumeranter någonsin, drygt 12 miljoner stycken, mellan 2012 och 2013.

Utnämnd av Time Magazine

Intresset för honom slutade dock inte där. Under 2016 hamnade han på listan över världens 100 mest inflytelserika personer av Time Magazine, med bland annat Facebook-grundaren Mark Zuckerberg.

Det har sedan kanalens start varit många kontroverser kring youtubern. Bland annat så valde filmjätten Disney att avsluta sitt samarbete med youtubern 2017 efter att han berättat ett antisemitiskt skämt på sin kanal. Även Youtube hängde på och valde att ställa in den andra säsongen av hans tv-serie ”Scare Pewdiepie”.

Och senare år riktades skarp kritik mot youtubern efter att han sagt n-ordet under en livestream.

Pewdiepie ger Wall Street Journal fingret. Foto: Skärmdump Youtube

Trots det har hans kanal fortsatt att växa och har i skrivande stund 72 miljoner prenumeranter, det vill säga lika många som konkurrenten T-series, ett indiskt skivbolag som grundades på 80-talet av Gulshan Kumar.

Började med Bollywoodlåtar

I början valde bolaget att främst fokuserade på Bollywoodlåtar och fick sitt riktigt stora genombrott 1990, skriver Forbes. Några år senare, närmare sagt 1997 mördades Gulshan Kumar av indiska maffian, och sedan dess har hans söner drivit verksamheten framåt.

Nuförtiden har skivbolagets fokus skiftat något och man är främst inriktade på musikvideos och trailers. Först under 2010 skapade bolaget en kanal på Youtube och började ladda upp sitt material, det vill säga tre år efter att Youtube lanserades i Indien.

Ett drag som visade sig vara mycket bra för bolaget då man i dag har världens mest sedda kanal på Youtube. Dock har svenska Pewdiepie fortfarande några hundratusen fler prenumeranter än T-series.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.